به گزارش اکوایران، بورس تهران در دو ماهه اخیر با سیل خبر‌های منفی از سوی سیاست‌گذاران مالی کشور مواجه بود. این مسئله باعث شده تا رکود معاملاتی شدیدی بر جو معاملات سهامی حاکم شود و خروج جریان پول حقیقی از بورس تهران شدت و تداوم یابد.

با وجود رد پیشنهاد فرموله شدن محاسبات نرخ گاز از سوی هیئت دولت، که خبر منفی سنگینی در پایان معاملات روز چهارشنبه بود؛ خبر انتشار اوراق فروش تبعی 8 سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه منتشر شد.

این خبر مثبت، از 8 سهمی که به عنوان دارایی پایه اوراق فروش تبعی انتخاب شده‌اند حمایت می‌کنند اما با توجه به بی‌اعتمادی شدید فعالان بازار سهام نسبت به سیاست‌گذاری‌های اقتصادی دستوری کشور، تحلیل‌گران مالی احتمال کمی برای استقبال متناسب از این اوراق در نظر دارند.

اوراق فروش تبعی سهام شستا که در آبان ماه 1402 سررسید می‌شود؛ قیمت اعمالی 16.5 درصد بالاتر از قیمت بازاری روز چهارشنبه دارد. اوراق فروش تبعی سهام وبملت نیز با 26 درصد قیمت اعمال بالاتر نسبت به قیمت بازاری روز، در اردیبهشت ماه 1403 سررسید می‌شود. اوراق فروش تبعی پارس نیز با سررسید مهر 1402 قیمت اعمالی 21.3 درصد بالاتر از قیمت بازاری روز دارد. قیمت اعمال اوراق فروش تبعی سهام اخابر نیز به نسبت قیمت بازاری روز اخابر 44.2 درصد بالاتر است. اوراق فروش تبعی وتجارت نیز با قیمت اعمالی 33.8 درصد بالاتر از قیمت بازاری روز منتشر می‌شود. وبصادر نیز قیمت اعمالی 33.3 درصد بالاتر از قیمت بازاری روز دارد. خبهمن 48.6 درصد قیمت اعمال بالاتری به نسبت قیمت بازاری روز دارد و همراه نیز با قیمت اعمالی 34.1 درصد بیشتر از قیمت روز بازار اوراق فروش تبعی خواهند داشت.

photo_۲۰۲۳-۰۷-۱۹_۱۹-۱۴-۳۲