به گزارش اکوایران؛ بورس تهران از معدود بازار‌های سهامی یک طرفه دنیا به شمار می‌رود. با وجود تلاش‌های تحلیل‌گران مالی در زمینه اسلامی کردن معاملات دوطرفه، همچنان معاملات بازار سهام یک طرفه بوده که نیاز به دامنه نوسان را در بورس تهران تشدید می‌کند. دامنه نوسان با توجه به شرایط بازار سهام ایران کاربرد‌های مثبتی دارد اما وجود این محدودیت موجب شکل گیری صفوف خرید و فروش می‌شود.

رکودی که اجازه فرار نمی‌دهد

در روز‌های رکودی و ریزشی بازار سهام، وجود دامنه نوسان از شدت ریزش شاخص کم می کند اما یکی از عوامل اصلی رکود معاملاتی می‌شود و با شکل‌گیری صفوف فروش سنگین، اجازه خروج سرمایه را از سرمایه‌گذاران می‌گیرد. این دقیقاً اوضاعی است که معاملات سهامی اخیر در بستر آن انجام شده است.

شکل‌گیری صفوف فروش سنگین چندین روزه در روند‌های نزولی از ریسک‌های سرمایه‌گذاری در بورس تهران به شمار می‌رود که در بازار‌های مالی دوطرفه به شدت کمتر است. با این حال نوسانات سنگین و ریزش زیاد تراز شاخص کل نیز مطلوبیتی به همراه ندارد اما حداقل فرصت سرمایه‌گذاری مجدد را به سرمایه‌گذار می‌دهد و عامل قفل سرمایه نمی‌شود.

افزایش 24 درصدی متوسط نماد‌های منفی

معاملات سهامی روز شنبه 31 تیر ماه 1402 با 80 درصد نماد منفی و 20 درصد نماد مثبت به پایان رسید. متوسط درصد نماد‌های منفی در 10 روز معاملاتی اخیر 66.4 درصد بوده است. این میزان در فاصله زمانی 4 تا 17 تیر ماه 42.5 درصد بوده است که با ردش 24 درصدی مواجه شده. متوسط درصد نماد‌های منفی در فروردین ماه امسال 28.4 درصد بود و در اردیبهشت ماه تا 45.6 درصد افزایش یافت. متوسط نماد‌های منفی معاملات روزانه در خرداد ماه به 52.2 درصد رسید و در تیر ماه امسال تا 54.7 درصد رشد کرد.

photo_۲۰۲۳-۰۷-۲۲_۱۷-۲۱-۱۸

از روز 17 اردیبهشت ماه امسال که با مصوبه نرخ جدید گاز صنایع، بورس تهران دچار ریزش شاخص‌های آماری شد؛ متوسط درصد نماد‌های منفی 54.5 درصد بود و در این مدت برآیند جریان پول حقیقی بازار سهام 29 هزار و 818 میلیارد تومان بوده است.

رشد 7 برابری سود خالص در شرکت سیمان درود

ارزش معاملات خرد بورس تهران نیز در معاملات روز شنبه 31 تیر ماه با وجود گذشت 52 روز معاملاتی از شروع اصلاح شاخص کل و با ثبت رقم 4 هزار و 346 میلیارد تومان، 17.5 درصد از ارزش معاملات روز 16 اردیبهشت ماه امسال را مشمول می‌شود.