به گزارش اکوایران؛ اهرم‌ها در مدیریت مالی شرکت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند. اهرم‌ها ناشی از عملکرد دارایی‌ها و بدهی‌ها در طی سال مالی هستند و میزان آن‌ها را می‌شود با تحلیل صورت سود و زیانی و ترازنامه شرکت اندازه‌گیری کرد. روش‌های متعددی برای محاسبه اهرم‌ها وجود دارد که در این گزارش به بررسی معمول ترین آن‌ها می‌پردازیم.

معمولاً لفظ اهرم در ادبیات مالی به اهرم مالی اشاره دارد و شرکت‌هایی که از اهرم مالی بالایی برخوردار هستند را شرکت‌های اهرمی خطاب می‌کنند. هدف اهرم مالی درک میزان حساسیت سود خالص هر سهم یک شرکت بر اساس تغییرات درآمد عملیاتی است. نسبت بالاتر اهرم مالی نشان می‌دهد که شرکت نسبت بدهی بالایی دارد و این مجموعه احتمالاً در سود خالص هر سهم نوسان بیشتری خواهد داشت.

ارزش زمانی پول چیست؟

اهرم عملیاتی بیانگر شرایط عملیاتی و هزینه‌های ثابت و شناور عملیات تجاری شرکت است. اهرم عملیاتی در ادبیات مالی به عنوان یک فرمول حسابداری هزینه‌ای برای تشخیص میزان رشد سود عملیاتی با افزایش درآمد عملیاتی شناخته می‌شود. شرکت‌هایی که فروش با حاشیه ناخالص بالا و هزینه‌های متغیر کم ایجاد می‌کنند، دارای اهرم عملیاتی بالایی هستند.

اهرم عملیاتی در محاسبه نقطه سربه سر شرکت و تعیین قیمت‌های فروش مناسب برای پوشش تمام هزینه‌ها و ایجاد سودآوری عملیاتی استفاده می‌شود. شرکت‌هایی با اهرم عملیاتی بالا باید هر ماه مقدار بیشتری از هزینه‌های ثابت خود را پوشش دهند و شرکت‌های که اهرم عملیاتی پایینی دارند؛ ممکن است هزینه‌های بالایی داشته باشند که مستقیماً با فروش آن‌ها متفاوت است؛ اما هزینه‌های ثابت کمتری برای پوشش هر ماه دارند.

 قرارداد اختیار معاملات چه کاربردی دارد؟

 اهرم عملیاتی و مالی چگونه محاسبه می‌شوند؟

شرکت‌ها معمولا از اهرم مالی بالاتر و از اهرم عملیاتی کمتر استقبال می‌کنند. اهرم عملیاتی بیانگر ریسک تجاری یک شرکت است و اهرم مالی ریسک مالی شرکت را نشان می‌دهد. در محاسبات درجه اهرم عملیاتی باید توجه داشته باشیم که این معیار تغییرات سود عملیاتی را با تغییرات درآمد‌های عملیاتی بیان می کند و اهرم مالی نیز تغییرات سود خالص هر سهم را در ازای تغییرات سود عملیاتی نشان می‌دهد. اهرم دیگری در ادبیات مالی با نام اهرم مرکب شناخته می‌شود که از ضرب درجه اهرم عملیاتی در اهرم مالی به دست می‌آید. این اهرم بیانگر تغییرات سود خالص هر سهم با تغییرات درآمد عملیاتی مجموعه است.

image_2023-07-22_19-53-03image_2023-07-22_19-53-20