به گزارش اکوایران، روز گذشته بورس کالای ایران به مانند تمامی روزهای گذشته شاهد درج قیمت گواهی سپرده کالایی سکه بر روی تابلوی معاملاتی بود. در این روز  قیمت هر سکه طرح جدید به دلیل به دلیل رشد قیمت سکه در بازار آزاد رشد کرد و با ثبت افزایشی بین یک تا دو درصدی در تمامی نمادهای مورد معامله رشدی قابل توجه را نسبت به افزایش اندک در دو روز ابتدایی هفته به ثبت رساند. 

بر این اساس در حالی معاملات روز دوشنبه در بورس کالای ایران به اتمام رسید که نماد گواهی سپرده سکه بانک سامان بیش از 2.36 درصد در آخرین معامله خود افزایش قیمت داشت که بیشترین رشد قیمت در این روز بود. نماد مربوط به بانک صادرات نیز با ثبت کمترین افزایش 1.6 درصد رشد کرد. در این میان نماد گواهی سپرده سکه بانک رفاه نیز به عنوان پر معامله ترین نماد در میان سکه های کالایی1.89 درصد صعود قیمت را به نظاره نشست. نوسان یاد شده قیمت هر واحد از گواهی سپرده مذکور را به 285 هزار و 545 تومان رساند.

دلایل رشد سکه

اما دلیل این رشد چه بود و در شرایطی که گواهی سپرده روزهای کم نوسانی را تجربه می کرد چه چیزی توانست منجر به افزایش قیمت سکه در بورس کالای ایران شود؟ بررسی ها نشان میدهد که دلیل اصلی رشد قیمت سکه به مانند آنچه که در گزارش های قبل توضیح داده شد رشد بهای دلار در بازار آزاد است.

در این روز سکه نه تنها در بورس کالا بکه در بازار آزاد به این دلیل رشد کرد که نوسان مثبت دلار توانست بر تقاضای بازار برای سکه بیافزاید. بر این اساس هر قطعه سکه تمام در بازار آزاد قیمتی در حدود 26 میلیون و 600 هزار تومان داشت.  به نظر می رسد که بخشی از دلایل رشد قیمت سکه در بازار آزاد این نکته را هم در بر می گیرد که سمت و سوی تقاضا در قیمت های جهانی نوید افزایشی هرچند اندک را در بهای اونس  می دهد.

صندوق‌های کالایی

اما از گواهی سپرده سکه که بگذریم افزایش قیمت سکه به عنوان دارایی پایه صندوق پشتوانه طلا باعث شد تا قیمت واحدهای صندوق های مذکور با رشدی تقریبا همسو نسبت به گواهی سپرده افزایش یابد. همین امر سبب شد تا در صندوق نظیر لوتوس با افزایش 1.73 درصدی قیمت رو به رو شود که تغییر 321 تومانی را برای آن گواهی در پی داشت، با این حال در نمادی نظیر آلتون شاهد افت قیمت نیز بودیم.

پهنای باند مناسب حرکت دلار