به گزارش اکوایران، طبق آمارهای اخیرا منتشرشده از سوی مؤسسه «S&B global» درباره داده‌های شاخص مدیران خرید بخش تولیدی و خدمات از کشورهای اروپایی، شاخص مدیران خرید بخش تولید آلمان کاهش شدیدی را تجربه کرد و به عدد ۳۸ رسید. فاصله‌ زیاد این شاخص از عدد ۵۰ نشان می‌دهد که هر ماه ظرفیت اقتصاد آلمان در بخش تولید، کوچک و کوچک‌تر می‌شود.

مشرح برنامه مارکت تایمز اکوایران با حضور علی رضاپور - تحلیلگر بازارهای مالی- چندی قبل منتشر شد و به بررسی این داده‌ها پرداخت. شاخص مدیران خرید بخش خدمات هم کمی کاهش را تجربه کرد؛ اما همچنان بالای عدد ۵۰ قرار دارد. در کل، شاخص مدیران خرید در سه ماه گذشته تقریباً نزولی بوده و سیگنال خوبی را برای اقتصاد آلمان گزارش نمی‌کند.

در مجموع بخش تولید کشورهای اروپایی شاهد عدد ۴۲ بودیم که به زیر عدد ۵۰ رسیده و نشان می‌دهد وضعیت خدمات و تولید در اقتصاد اروپا رو به افول است و این برای بازارها نگران‌کننده است.

رضاپور همچنین افزود: گزارش بررسی میزان وام‌دهی از سوی بانک‌های اروپایی نیز منتشر شده. این گزارش نشان می‌دهد که استانداردهای وام‌دهی از سوی بانک‌ها کمی تسهیل یافته؛ اما تقاضای وام از سوی کسب‌وکارها به شدت کاهش پیدا کرده و به پایین‌ترین حد خودش از زمانی که این گزارش منتشر می‌شود؛ یعنی از سال ۲۰۰۳ به بعد رسیده است.

این وضعیت بیانگر این است که بخش وام‌دهی در اروپا دچار مشکلات فراوانی شده است. با عدم رشد اعتبار و کم‌تر شدن استفاده از خدمات اعتباری در اقتصاد، انتقال پول به اقتصاد واقعی کمتر اتفاق می‌افتد و می‌تواند در آیندة اقتصادی اروپا تأثیرگذار باشد.

در گزارش داده‌های میزان تغییرات وام به خانواده‌ها و کسب‌وکارها آمده که میزان تغییرات ‌تکانه اعتباری در ماه ژوئن نسبت به ماه مِی باز هم کاهشی بوده و این کاهش برای خانواده‌ها و کسب‌وکارهای غیر مالی در اروپا به میزان ۳.۲ درصد بوده است. این میزان از کاهش بیانگر این است که سطح اعتبار به شدت کاهش پیدا کرده است. این کاهش در آمریکا اما به این شدت دیده نمی‌شود.

این تحلیلگر بازارهای مالی گفت: روز جمعه شش مرداد هم در اروپا داده‌های GDP فرانسه اعلام شد و فراتر از انتظارات عمل کرد که یک سیگنال مثبت، برخلاف داده‌های مدیران خرید و دیتاهای دیگر از اروپا بود.

داده‌های جی‌دی‌پی آلمان نیز نشان می‌دهد اقتصاد اروپا در آینده به‌خصوص از سمت آلمان دچار ضعف خواهد شد. یکی از مشکلاتی که اقتصاد اروپا درگیر آن است، وضعیت بزرگ‌ترین اقتصاد این منطقه، یعنی کشور آلمان است.

در رابطه با گزارش‌های تورم کشورهای اروپایی نیز در اسپانیا شاهد رشد ۰.۱ درصدی بودیم. در آلمان ۰.۳ درصد در بازه‌ ماهانه و در فرانسه، تورم ۰ درصد اعلام شده است.

با بررسی وضعیت تورم کلی در این سه کشور مشخص می‌شود که میزان تورم در فرانسه ۵ درصد، اسپانیا ۲.۳ درصد و آلمان ۶.۵ درصد بوده است. این اطلاعات نشان می‌دهد که مسأله تورم در اروپا در حال کمتر شدن است.