به گزارش اکوایران، شرکت بهنوش ایران با ارزش بازاری 3 هزار میلیاردتومانی در بورس تهران مورد معامله قرار می‌گیرد. این شرکت هم اکنون بزرگ‌ترین تولیدکننده ماءالشعیر در ایران است. شرکت بهنوش ایران با نماد غبهنوش در سال 78 در سازمان بورس اوراق بهادار تهران در گروه شیمیایی و غذایی ثبت شده و سهام آن برای اولین‌بار در آذرماه 79 مورد معامله قرار گرفته است. شرکت مادرتخصصی گسترش صنایع غذایی سینا با 50 درصد بیشترین مالکیت این شرکت را به خود اختصاص داده است.

شرکت بهنوش ایران با برندهای دلستر، تاک، موهیتو، آرامیس، دادلی، سینرژی، نوشابه انرژی‌زا استارت، ایراندا، لیموناد، دوغ آبعلی و آب‌معدنی بهنوش در بازار نوشیدنی‌ها فعالیت می‌کند. محصولات این شرکت دربسته بندی‌های پت، شیشه، قوطی و بشکه از طریق شرکت‌های پخش، سوپرمارکت‌ها، عاملیت‌های فروش استانی و سایر مراکز توزیع به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. اصلی‌ترین محصول این شرکت ماءالشعیر است که با برند شناخته شده "دلستر" در بازار به فروش می‌رسد.

بهنوش ایران با ظرفیت اسمی سالانه 435,744 هزار لیتر از انواع ماءالشعیر، 99,579 هزار لیتر از انواع نوشابه، آبمیوه و انرژی‌زا و 16,279 هزار لیتر دوغ با مبلغ فروش 2855 میلیارد تومان در سال 1401 به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده ماءالشعیر در ایران شناخته می‌شود. همچنین این شرکت در اواخر تیر ماه  از افتتاح کارخانه شازند و تولید انواع نوشابه‌گازدار (مالت و ماءالشعیر) خبر داده است.

نرخ‌های خرید مواد اولیه بر اساس مکانیزم بازار تعیین می‌شود و شرکت سوبسیدی از نهادهای بالادستی دریافت نمی‌کند. اما در قسمت فروش، قیمت‌گذاری محصولات ماءالشعیر با نظارت تعزیرات صورت می‌پذیرد و قیمت مصرف‌کننده باید به تأیید سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان برسد. ازاین‌رو سرعت نرخ رشد بهای تمام شده از سرعت نرخ رشد محصول بیشتر است و باعث کاهش حاشیه سود شرکت می‌شود.


تحلیل بنیادی سهام غدیس/ روند باثبات حاشیه سود ناخالص


فروش ماهانه غبهنوش

روند فروش ماهانه غبهنوش نشان می‌دهد که از فروردین‌ماه تا شهریورماه سال 1401 روند صعودی را در خصوص فروش ماهانه طی کرده و در ۶ماهه 1401 به طور متوسط عدد 260 میلیاردتومانی را به ثبت برساند و نتوانست این روند روبه‌جلو را حفظ کند و از مهر تا بهمن‌ماه به طور میانگین در محدوده قیمتی 194 میلیاردتومانی قرار داشت تا در نهایت موفق شد به بیشترین فروش خود در ۱۲ماهه سال 1401 با عدد 326 میلیارد تومان برسد و با رشد 52 درصدی نسبت به ماه قبل خود همراه شود.

شرکت بهنوش ایران در فروردین‌ماه سال جاری را با فروش 293 میلیاردتومانی آغاز کرد که نسبت به فروردین سال گذشته خود 90 میلیارد تومان بیشتر بوده است. این شرکت از ابتدای سال 1402 تاکنون موفق شده فروش خوبی را کسب کند و رکورد خوبی را نسبت به فروش‌های خود در سال 1401 رقم بزند. غبهنوش در تیرماه موفق به فروش 513 میلیاردتومانی شده که تقریباً در مقایسه با فروش تیرماه سال گذشته دوبرابر بیشتر بوده است و می‌توان گفت رکورد خوبی را توانسته از خود برجای بگذارد.

غبهنوش2

سود و زیان غبهنوش

شرکت بهنوش ایران با نوساناتی در حاشیه سود ناخالص روبرو بوده که به دلیل بهای تمام شده و نرخ مواد اولیه و فروش محصولات این شرکت بوده است. غبهنوش در فصل بهار 1401 بیشترین حاشیه سود خالص و سود ناخالص را به دست آورده است؛ اما با در فصل تابستان با وجود افزایش درآمد عملیاتی از رقم 682 میلیارد تومان به رقم 879 میلیارد تومان، حاشیه سود ناخالص این شرکت از 33 درصد به 25 درصد کاهش پیدا کرد که به دلیل افزایش بهای تمام شده آن بوده است. گفتنی است حاشیه سود ناخالص برای این شرکت با روند کاهش تا پایان سال 1401 همراه شده است همچنین در این فصل با کاهش 8 درصدی در سود ناخالص در مقایسه با فصل گذشته خود مواجه شد که می‌توان نمود آن را در فصل زمستان مشاهده کرد که در فصل پایانی به زیان خالصی معادل 4 میلیارد تومان رسیده که دلیل آن در سرفصل سایر هزینه ها ناشی از هزینه های کارمزد حق العمل کار توزیع محصولات شرکت با نرخ ثابت بوده که ناشی از افزایش مبلغ فروش است.

غبهنوش

غبهنوش در سه‌ماهه بهار 1402 مبلغ 1123 میلیارد تومان را به‌عنوان درآمد عملیاتی ثبت کرده که از این میزان مبلغ 292 میلیارد تومان را به‌عنوان سود ناخالص شناسایی کرده و در نهایت به سود خالص 21 میلیاردتومانی دست پیدا کند. به عبارتی این شرکت توانست زیان خالص خود در فصل قبل را به سود خالص 21 میلیارد تومانی در این فصل تبدیل کند.