به گزارش اکوایران ، بورس تهران مدتی است که در منجلاب رکود معاملاتی دست و پا می‌زند. در این مدت با وجود روند ریزشی و خروج متداوم پول حقیقی، افت ارزش معاملات خرد حکم سرعت گیر روند ریزشی بازار را پیدا کرده است. ارزش معاملات خرد بورس تهران که پس از شروع روند اصلاحی شاخص‌های سهامی در نیمه اردیبهشت ماه امسال دچار ریزش شد؛ مطابق پیش بینی تحلیل‌گران، قرار بود در کمترین حالت، سطح 6 همتی را برای ثبات انتخاب کند. با این حال بورس تهران در آخرین هفته مرداد ماه امسال شاهد متوسط 3 هزار و 533 میلیارد تومانی ارزش معاملات خرد روزانه بوده است.

آخرین هفته مرداد ماه امسال سیزدهمین هفته متوالی بود که خالص جریان پول حقیقی هفته، بیانگر فرار سرمایه حقیقی از بازار سهام بود. از نظر روزانه نیز چهارشنبه یکم شهریور ماه چهاردهمین روز معاملاتی پی در پی بود که بورس تهران خروج متداوم جریان پول حقیقی را تجربه می‌کرد و به عنوان ششمین روز پیاپی با سطح ارزش معاملات خرد 3 همتی شناخته می‌شود.

photo_۲۰۲۳-۰۸-۲۳_۱۸-۳۱-۱۰

انواع سفارش‌گذاری در فضای رکودی بازار سهام

یکی از بدترین کابوس‌های سرمایه‌گذاران خرد بورس در کشور ما مواجه شدن با صف فروش است که در ظاهر این طور به نظر می آید که خریداری برای خرید آن سهم در کف قیمتی وجود ندارد. در این شرایط، این ترس وجود دارد که در روز معاملاتی بعدی سهامدار خرد مجبور باشد تا با ۵ درصد پایین تر از قیمت کف امروز سهم را بفروشد که این امر چنان‌چه برای روزهای متوالی رخ دهد؛ ضرر سنگینی را برای او به همراه خواهد داشت و به صورت معمول بسیاری از سهامداران خرد بر این باورند که اسیر صف های فروش نشوند و به همین دلیل برای فروش هیجانی اقدام خواهند کرد که این فروش ها به سهام های خوب و سرمایه گذاران منطقی نیز آسیب های جبران ناپذیری را وارد خواهد کرد.

تحت شرایطی که با سفارش‌های معامله‌ای که تنها یک ریال با هم فاصله دارند هم روبرو شدید، احتمال این که بازیگر سهم قصد کنترل قیمتی سهم را در آن محدوده قیمتی داشته باشد، زیاد است. جالب است بدانید که به صورت معمول این رویداد وقتی اتفاق می افتد که بازیگر سهم می خواهد سهامی را در کف قیمتی جمع آوری کرده در قیمت های به مراتب بالاتر بفروشد. از همین روی به منظور جلوگیری از انصراف سهامداران جدید برای خرید سهم از او مبادرت به استفاده از حجم های کوچک برای فروش سهام می کند؛ زیرا حجم سنگین برای فروش، به صورت معمول خریداران را از خرید آن سهم منصرف می کند.

مقصر ریزش بازار صعودی‌ترین صنعت شد!

یکی از بازیگران در معاملات سهامی این روز‌ها حقوقی‌هایی هستند که سعی به خرید سهام در قیمت‌های ارزنده دارند. بازیگران سهم‌های گوناگون به صورت معمول دنبال جمع کردن سهام ارزشمند شرکت‌های ارزنده در کم‌ترین قیمت و از دست سهامداران خرد و ناآگاه هستند. این معامله‌گران با توجه به قدرتشان که از تعداد سهام زیاد آن‌ها در سهم نشأت گرفته است؛ توانایی این را دارند که با صحنه‌سازی و ایجاد رعب و وحشت در دل سهامداران مبتدی، قیمت سهم را تا حدی کاهش دهند که حد ضرر این عده از سهامداران فعال شده و مجبور شوند از سهم خارج شوند. این معامله گران بعد از اطمینان یافتن از این که به اندازه کافی سهامداران خرد را از لیست سهامداران شرکت خارج شده؛ یکباره دست از عرضه های آبشاری بر می‌دارند و اینبار در طرف خریدار وارد صحنه می‌شوند.