به گزارش رویترز، شاخص‌های اصلی وال استریت امروز جمعه (17 شهریور) با رشد روبه‌رو شد و بورس «نزدک» به کمک افزایش ارزش در بخش فناوری توانست پس از کاهش ارزش در چهار روز متوالی، روند صعودی به خود بگیرد. با این حال، به دلیل انتظار سرمایه‌گذاران برای انتشار آمار مربوط به نرخ تورم در ماه آگوست، بورس نزدک با افزایش ارزش قابل توجهی همراه نبود. کاهش ارزش اوراق بهادار خزانه‌داری آمریکا نیز باعث افزایش ارزش سهام‌ها شده است.

در بخش فناوری که با رشد همراه بود، ارزش سهام شرکت «مایکروسافت» بیش از یک درصد و شرکت «اپل» یک درصد افزایش یافت. همچنین به دنبال دستور مقامات پکن به کارمندان دولتی برای استفاده نکردن از تلفن‌های همراه اپل، انتظار می‌رود درآمد شرکت اپل طی امسال و در بدترین سناریو، با 4 درصد افت همراه شود.

بخش فناوری اطلاعاتِ «شاخص اس‌اند‌پی 500» پس از کاهش 2.9 درصدی، 0.5 درصد با افزایش ارزش روبه‌رو شده است. یازده بخش صنعتی اس‌اند‌پی 500 هم به لطف افزایش قیمت نفت خام با افزایش ارزش روبه‎رو شدند. افزایش قیمت نفت خام باعث تلاطم در بازار شده چراکه این دیدگاه به وجود آمده که آمریکا در مهار تورم موفق نبوده است.

«شاخص میانگین صنعتی داو جونز» 98.01 واحد رشد کرد و به 34 هزار و 598 واحد رسید. شاخص اس‌اند‌پی 500، بیش از 12 واحد رشد کرد و به 4 هزار و 463 واحد رسید. همچنین «شاخص نزدک مرکب» با بیش از 53 واحد افزایش به 13 هزار و 801 واحد رسید.

نگرانی‎ها از افزایش تورم به دنبال رشد قیمت نفت، اطلاعات قوی‌تر از حد انتظارِ بخش خدمات آمریکا و کاهش میزان بیکاری هفتگی، این دغدغه را به وجود آورده که بانک مرکزی آمریکا برای مدت طولانی‌تری نرخ بهره را بالا نگه دارد.

قرار است اطلاعات مربوط به «شاخص قیمت مصرف‌کننده» آمریکا در تاریخ 22 شهریور منتشر شود و تصمیم آتی بانک مرکزی آمریکا نسبت به تغییرات نرخ بهره، 29 شهریور اعلام خواهد شد.

از سوی دیگر، اظهارنظرهای متفاوت از طرف مقامات بانک مرکزی آمریکا باعث شده پیش‌بینی‌ها درباره تغییر نرخ بهره دشوار شود.