به گزارش اکوایران، تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی چین در سال 2023 و 2024 را کاهش دادند. نظرسنجی رویترز در 4 تا 11 سپتامبر از 76 تحلیلگر مستقر در چین و خارج از این کشور انجام شد، تمامی شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی برآورد خود از رشد اقتصادی چین را نسبت به نظرسنجی قبلی کاهشی دادند. در حالی که در نظرسنجی ماه ژوئیه رشد 5.5 درصدی برای سال جاری میلادی برآورد شده بود، پیش‌بینی جدید به 5 درصد کاهش یافت. در عین حال پیش‌بینی‌ها از احتمال کاهش رشد اقتصادی بزرگترین تولیدکننده کالا در دنیا در سال آینده میلادی از 5 درصد به 4.5 درصد حکایت داشت. کاهش سرعت رشد تولید ناخالص داخلی چین تاثیر مستقیمی بر بازارهای کالایی برجای می‌گذارد.

مسکن چالش بدون حل اقتصاد چین

درحالی نظرسنجی جدید رویترز، رشد اقتصادی چین در سال جاری میلادی را 5 درصد برآورد کرده است که دولت این کشور نیز رشد اقتصادی 5 درصدی را هدف‌گذاری کرده بود و بنابراین تحقق این پیش‌بینی مغایرتی با اهداف تولیدی در چین ندارد. با این وجود برخی تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی، احتمال رشدی کمتر از 5 درصد را نیز مطرح کرده‌اند و معتقدند بسته‌های محرک اقتصادی دولت چین تا به حال کافی نبوده و بنابراین اقتصاد چین تثبیت نشده است.

رکود در کمین بریتانیا

البته برخی داده‌های جدید اقتصادی چین برای ماه اوت از بهبود بخش تولید و خدمات خبر می‌دهد؛ اما برخی تحلیلگران معتقدند بخش املاک چین با چالش‌های اساسی روبرو بوده و برای عبور از آن به حمایت بیشتری نیاز دارد. بخش ساخت‌وساز حدود یک چهارم تولید ناخالص داخلی چین را پشتیبانی می‌کند و بازگشت به مسیر رشد بدون بهبود وضعیت این بخش امکان‌پذیر نیست.

در عین حال تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی چین در سال 2025 را از 4.5 درصد به 4.3 درصد کاهش دادند. اقتصاد چین در سه ماهه دوم امسال رشدی 6.3 درصدی داشت، اما این احتمال داده‌ می‌شود که چین در سه ماهه سوم امسال رشدی 4.2 درصدی داشته باشد.

Bingnan Ye، اقتصاددان ارشد در China Merchants Bank International در هنگ کنگ، معتقد است که کندی رشد اقتصادی چین فقط نوک کوه یخ است و خطر بیشتری در انتظار اقتصاد چین است. درصورتی که تقاضای مصرفی خانوارهای چینی کندتر از آنچه انتظار می‌رفت، بهبود یابد باید منتظر کاهش بیشتر در اقتصاد چین باشیم.

در کنار کاهش رشد بخش املاک و صادرات، تنش های تجاری بین آمریکا و چین، تامین زنجیره‌های تولید را دشوار کرده و این موضوع بر فشارهای نزولی بر اقتصاد چین می‌افزاید.

اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی خود از تورم چین در سال جاری را از 1.1 درصد قبلی به 0.6 درصد کاهش داده و پیش‌بینی کردند که چین ظرف سال آینده نیز با تورم 1.9 درصدی مواجه شود، این در حالی بود که در نظرسنجی ماه ژوئیه احتمال تورم 2.1 درصدی را برای سال 2024 داده بودند.

علی‌رغم تورم پایین و نیاز اقتصاد به تحریک اما احتمال داده می‌شود که بانک خلق چین سیاست کاهش نرخ بهره را در سال جاری متوقف کند.