به گزارش اکوایران، سهام شرکت مخابرات ایران با نماد اخابر در تابلوی اصلی بازار اول بورس تهران معامله می‌شود. شرکت مخابرات ایران در شهریور ماه سال گذشته نحوه محاسبه قیمت خدمات خود را برای مشترکین خود تغییر داد که موجب شد؛ درآمدزایی ماهانه مخابرات از ششمین ماه سال قبل در سطح بالاتری به ثبت برسد. اخابر در سال جاری با چالش‌های متعددی نیز مواجه بوده است.

شرکت مخابرات ایران در تیرماه امسال با عدم تمدید پروانه فعالیت خود توسط وزارت ارتباطات مواجه بود. قبل از آن نیز با قطعی مقطعی اینترنت بخشی از درآمد‌های این مجموعه مورد ابهام قرار گرفته بود که به واسطه افزایش نرخ ثابت خدمات، این مشکل رفع شد. مخابرات ایران در ماه‌های اخیر به واسطه مزایده، اقدام به فروش املاک مازاد خود کرده است و با توجه به ارزش دفتری این املاک، سود قابل توجهی شناسایی شده است.

افزایش هزار و 560 میلیارد تومانی درآمدزایی مخابرات ایران

شرکت مخابرات ایران در 5 ماهه ابتدایی سال جاری توانسته است بیش از 4 هزار و 332 میلیارد تومان درآمد عملیاتی به دست آورد. اخابر در سال 1400 توانست 6 هزار و 613 میلیارد تومان فروش به ثبت برساند. درآمد‌های عملیاتی شرکت مخابرات ایران در سال 1401 رشد 33 درصدی داشت و به 8 هزار و 773 میلیارد تومان رسید. این شرکت بیشترین فروش ماهانه سال 1400 و 1401 خود را به ترتیب در آبان ماه و دی ماه به ثبت رسانده است. فروش آبان‌ماه اخابر در سال 1400 به 703 میلیارد تومان رسید و در دی‌ماه سال 1401 تا 918 میلیارد تومان افزایش یافت. شرکت مخابرات ایران بیشترین رشد فروش ماهانه خود را در سال 1401 به نسبت ماه مشابه در سال قبل از آن با 56 درصد رشد درآمدزایی در بهمن ماه به ثبت رساند.

photo_۲۰۲۳-۰۹-۱۳_۱۲-۲۳-۰۹

تحلیل بنیادی سهام حفاری/ طعم خوش نفت برای حفاری شمال!

فروش اخابر در 5 ماهه طی شده از سال 1402 نزدیک به 56 درصد بیشتر از 5 ماهه ابتدایی سال قبل بوده است. شرکت مخابرات ایران در فروردین ماه امسال 370 میلیارد بیشتر از فروردین سال گذشته فروش داشت و در اردیبهشت ماه امسال، این مجموعه با ثبت 861 میلیارد تومان فروش، رشد درآمدزایی 59 درصدی به نسبت اردیبهشت 1401 به ثبت رساند. فروش خرداد ماه اخابر 864 میلیارد تومان بود که 57 درصد بیشتر از خرداد ماه سال قبل بود.

شرکت مخابرات ایران در تیر ماه نیز عملکرد بهتری به نسبت تیر 1401 داشت و با 857 میلیارد تومان فروش، 51 درصد بیشتر از تیرماه 1401 فروش کرد. اخابر در مرداد ماه امسال 46 درصد به نسبت ماه مشابه در سال قبل بیشتر درآمدزایی کرد. رشد درآمدزایی مخابرات ایران در این 5 ماهه ناشی از تغییر نرخ شهریور ماه سال قبل بوده و درصورتی که تغییرات نرخ خدمات این مجموعه، در ماه‌های پیش‌رو اعمال نشود؛ شاهد عملکرد بهتر درآمدزایی این مجموعه به نسبت ماه‌های مشابه در سال قبل نخواهیم بود.

روند سودآوری فصلی اخابر (با صرف نظر کردن از صورت‌های سود و زیانی تلفیقی) نشان از زیان‌دهی در سه فصل ابتدایی سال برای این مجموعه دارد. شرکت مخابرات ایران در زمستان هر سال با شناسایی سود، زیان سه فصل ابتدایی را جبران کرده و در نهایت سود اندکی را شناسایی میکند.

تحلیل بنیادی نماد فخاس / افزایش 15 درصدی فروش دوماهه تابستان نسبت به بهار 1402

photo_۲۰۲۳-۰۹-۱۳_۱۲-۲۳-۱۰