به گزارش اکوایران در هفته پایانی شهریور ماه رینگ محصولات پتروشیمی با محوریت کالاهای زیرمجموعه بخش شیمایی پررونق بود. احتمال رشد قیمت‌های پایه در میان مدت با حمایت صعود بهای انرژی در دنیا از رونق رینگ پتروشیمی حمایت کرد. در عین حال محدودیت قطعی برق صنایع تکمیلی با پایان روزهای گرم سال به پایان رسیده و این موضوع نیز متقاضیان را برای خرید مواد اولیه مصرفی ترغیب کرده است.

رونق در رینگ پلیمرها پابرجا ماند

در هفته پایانی تابستان امسال بالغ بر 112 هزار تن محصول پلیمری در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد؛ برای این حجم محصول تقاضایی برابر 143 هزار تن به ثبت رسید و در نهایت به فروش 92 هزار و 600 تن محصول از این بازار انجامید. به این ترتیب در هفته پایانی شهریور ماه حدود 82 درصد کل عرضه‌ها معامله شد. میزان فروش محصولات پلیمری از رینگ فیزیکی بورس کالا در هفته پایانی شهریور نسبت به هفته قبل تغییر محسوسی نداشت، اعلام قیمت‌های پایه در روز یکشنبه 27 شهریور ماه برای 2 هفته متوالی و عدم نگرانی صنایع تکمیلی از تغییر قیمت‌های پایه باعث شد تا معاملات این رینگ هفته پایانی شهریور ماه را نسبتا در آرامش به پایان برساند، به‌نحوی که در این بازه زمانی از رقابت‌های هیجانی در ینگ پلیمرها خبری نبود.

بیشترین رقابت ثبت شده در رینگ پلیمرها در هفته پایانی شهریور ماه مربوط به پلی‌پروپیلن شیمیایی نوید زرشیمی بود که متقاضیان این محصول را با میانگین رقابت 59 درصدی خریداری کردند. در حالی سقف رقابت برای پلی‌پروپیلن شیمیایی به کمتر از 60 درصد رسیده که ظرف هفته‌های قبل و پیش از تغییر نرخ تسعیر ارز پتروشیمی‌ها، این گروه کالایی با رقابت‌های بیش از 100 درصدی دادوستد می‌شد.

قیمت‌های پایه عمده محصولات پلیمری برای عرضه در هفته پایانی شهریور و هفته ابتدایی مهر ماه عمدتا کاهشی اعلام شد. اما با توجه به جریان افزایشی ایجاد شده در بهای نفت و نفتا، احتمالا این روند کاهشی در قیمت‌های پایه ادامه‌دار نخواهد شد.

فروش شیمیایی‌ها بیش از میانگین هفتگی

در هفته پایانی تابستان امسال بالغ بر 52 هزار و 600 تن محصول شیمیایی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر 44 هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش 40 هزار تن محصول از این بازار انجامید. این رقم بالاتر از میانگین حجم فروش هفتگی محصولات شیمایی از بازار فیزیکی بورس کالا ظرف سال گذشته بود.

قیمت‌های پایه محصولات شیمایی در روز یکشنبه 27 شهریور ماه از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی عمدتا افزایشی اعلام شد؛ افزایش نرخ جهانی این محصولات عامل رشد قیمت‌های پایه بود؛ با این وجود احتمال استمرار این رویه در میان مدت متقاضیان را به رینگ شیمیایی‌ها آورد و معاملات این گروه کالایی در هفته پایانی تابستان پررونق بود.