به گزارش اکوایران بلومبرگ در تازه‌ترین گزارش خود از روند عرضه، تقاضا و نوسان بهای جهانی فلزات انتظار صعود تقاضا و رشد نرخ مس و آلومینیوم را دارد.

کسری عرضه حامی رشد نرخ 20 درصدی فلز سرخ

افزایش توجه به انرژی‌های سبز و سهم مس در این حوزه و جایگاه مس در صنعت حمل‌ونقل باعث شده تا تحلیلگران به رشد تقاضا برای مس در بلند مدت امیدوار باشند. بر اساس گزارش بلومبرگ سالانه به طور میانگین 2.6 درصد بر تقاضای مس در دنیا تا سال 2027 افزوده می‌شود و در نهایت میزان تقاضای آن به 29 میلیون و 800 هزار تن می‌رسد؛ این در حالی است برآورد می‌شود در سال 2027 میزان تولیدی جهانی کاتد مس به 24 میلیون و 400 هزار تن برسد.

به این ترتیب بازار جهانی مس با کمبود 5.4 میلیون تنی تا سال 2027 مواجه خواهد شد؛ این موضوع حامی صعود بهای مس به میزان 20 درصد بوده و در نهایت باعث می‌شود تا نرخ مس از میانگین نرخ 8 هزار و 200 دلاری در سال جاری میلادی به 9 هزارو 800 دلار در هر تن در سال 2027 برسد.

رشد تقاضا حامی آلومینیوم می‌شود

بلومبرگ در گزارش خود از بازار فلزات، به کسری عرضه آلومینیوم در سال 2027 علی‌رغم رشد تولید ظرف سال‌های اخیر اشاره دارد. براساس گزارش این موسسه قیمت آلومینیوم از 2 هزار و 2000 دلار کنونی به 3000 دلار به ازای هر تن در سال 2027 خواهد رسید و به این ترتیب در این بازه زمانی 4 سال جهشی 36 درصدی را به ثبت خواهد رساند.

در عین حال این گزارش تاکید دارد که چالش‌های تولید آلومینیوم اولیه نظیر هزینه تامین انرژی و دشواری در انتشار گازهای گلخانه‌ای باعث می‌شود تا بر سهم بازیافت آلومینیوم افزوده شود، به نحوی که در سال 2028 بالغ بر 82 درصد عرضه جهانی آلومینیوم از طریق بازیافت محصولات آلومینیومی انجام شود.

در این گزارش تاکید می‌شود که افزایش سرمایه‌گذاری جهانی در انرژی‌های تجدیدپذیر؛ گسترش خطوط انتقال انرژی، افزایش پنل‌های خورشیدی، شبکه‌های برق و خودروهای الکتریکی امید به جهش تقاضا در رینگ فلزات صنعتی را فراهم کرده و می‌تواند به ثبت رکوردهای جدید قیمتی در بازار آن‌ها بینجامد.

در این گزارش پیش‌بینی می‌شود که تقاضا برای آلومینیوم در سال 2027 به به بیش از 108 میلیون و 200 هزار تن برسد. علاوه بر کاربردهای ذکر شده باری این فلز در توسعه زیرساخت انرژی‌های تجدیدپذیر، سبکی آلومینیوم باعث شده تا خودروسازان به فکر جایگزینی فلز بدنه خودرو از فولاد به آلومینیوم باشند. به این ترتیب کاهش وزن خودروها به کاهش مصرف انرژی می‌انجامد.