به گزارش اکوایران شاخص‌ها رسمی تولیدی چین برای ماه سپتامبر مطابق پیش‌بینی‌ها بهبود یافت و این موضوع خوش‌بینی جدیدی نسبت به بازگشت اقتصاد چین به مسیر رشد فراهم کرد. این داده توان ایجاد جریان افزایشی در بازارهای کالایی با محوریت فلزات را دارد.

صنایع داخلی بهتر از انتظار ظاهر شدند

شاخص مدیران خرید بخش تولید چین برای ماه سپتامبر مطابق پیش‌بینی اقتصاددانان برابر 50.2 واحد اعلام شد؛ نرخ 50، مرز رکود و رونق است به‌نحوی که اعلام این شاخص کمتر از 50 واحد بیانگر بروز رکود در حوزه مورد بررسی و قرار گرفتن این شاخص بیش از 50 واحد نشان از عبور از رکود دارد.  به این ترتیب پس از 6 ماه بالاخره داده‌ مدیران خرید بخش تولید از مرز رکود عبور کرد.

شاخص مدیران خرید رسمی چین توسط اداره ملی آمار این کشور سنجیده و اعلام می‌شود و داده شاخص مدیران خرید بخش تولید عمدتا بر واحدهای تولیدی واقع در مناطق مرکزی این کشور نظارت دارد.

عبور بخش تولید چین از فاز رکودی در ماه سپتامبر نتیجه 2 عامل بود. از سویی دولت پکن برای بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد ظرف ماه‌های اخیر و به خصوص ماه اوت و سپتامبر بر میزان محرک‌های اعمالی افزود و از سوی دیگر تعطیلی حداقل یک هفته‌ای به مناسبت روز ملی چین در ابتدای ماه اکتبر باعث شد تا بسیاری از واحدهای تولیدی در هفته‌های منتهی به این تعطیلات بر خرید و فعالیت تولیدی خود بیفزایند تا بخشی از کاهش فعالیت در طول دوره تعطیلی را جبران کنند. درواقع بهبود داده‌های تولید و تجارت در هفته‌های منتهی به تعطیلات بلندمدت نظیر تعطیلات روز ملی، روز کارگر و سال نوی چینی در این کشور مرسوم است. اما تعطیلی در هفته ابتدایی ماه اکتبر احتمالا داده‌های تولید را برای این ماه از سال کاهش می‌دهد.

صادرات محورها امیدی به جهش تقاضا ندارند

شاخص مدیران خرید Caixin برای بخش تولید در ماه سپتامبر برابر 50.2 واحد اعلام شد. این درحالی بود که این شاخص برای ماه اوت برابر 51.8 واحد اعلام شده بود و اقتصاددان شرکت‌کننده در نظرسنجی نیز میزان آن برای ماه سپتامبر را برابر 52 واحد پیش‌بینی کرده بودند. به این ترتیب اگرچه همچنان شاخص مدیران خرید Caixin برای بخش تولید بالاتر از مرز رکود قرار دارد، اما این داده فعالان بازار را ناامید کرده است.

شاخص مدیران خرید Caixin عمدتا بر صنایع متوسط واقع در بنادر چین تمرکز دارد و بنابراین گفته می‌شود که این داده برآورد تولیدکنندگان صادرات محور این کشور از آینده بازار را معکوس می‌کند. در این شرایط اعلام این شاخص کمتر از پیش‌بینی نشان از آن دارد که صادرات محورها در چین به بهبود تقاضا امیدی ندارند.