به گزارش اکوایران 104 هزار تن شمش فولادی در سومین هفته از مهر ماه در رینگ صنعتی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت؛ این رقم کمترین میزان فروش این محصول از این بازار پس از هفته ابتدایی شهریور ماه بود.

رکود مهمان فولادی‌ها شد

ظرف سومین هفته از مهر ماه امسال بالغ بر 285 هزار تن شمش فولادی در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر 168 هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش 104 هزار تن شمش فولاد از این بازار انجامید. به این ترتیب در سومین هفته از مهر ماه، حدود 36 درصد عرضه شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت که این رقم نسبت به درصد فروش‌های هفتگی نسبتا محدود بود.

عقبگرد نرخ ارز در بازار آزاد ظرف هفته جاری مهم‌ترین دلیل فروکش تقاضا در رینگ فولادی‌ها بود. در عین حال با آغاز اولین موج بارندگی و سرما در کشور، فعالان بازار احتمال تشدید رکود مصرفی در بخش مقاطع طویل فولادی را می‌دهند و این موضوع باعث می‌شود تا از تمایل به خرید شمش فولاد در میان نوردکاران کاسته شود. به این ترتیب مجموع موارد بیان شده، رینگ فولاد را به سمت رکود سوق داد.

کاهش نرخ؛ به رونق نینجامید

کف و سقف قیمت پایه شمش فولاد برای عرضه در بازار فیزیکی بورس کالای ایران نسبت به هفته قبل کاهش داشت؛ اما این کاهش نتوانست متقاضیان را برای خرید به این بازار جذب کند. شمش فولاد در این هفته با نرخی در بازه 18 هزار و 200 تومان تا 19 هزار 600 تومان روانه رینگ صنعتی شد. به این ترتیب در بازه هفتگی کف قیمت پایه افتی 100 تومانی و سقف آن کاهشی 350 تومانی داشت. کاهشی که تاثیری بر خریداران برجای نگذاشت.

رکود در رینگ شمش فولاد به افت میانگین بهای فروش شمش نیز منجر شد؛ میانگین نرخ فروش شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس کالای ایران در سومین هفته از مهر ماه نسبت به هفته قبل کاهشی حدود 300 تومانی داشت و به 19 هزار و 200 تومان رسید. با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس بهای تمام شده شمش فولاد برای خریدار به 21 هزار تومان می‌رسد.