به گزارش اکوایران، در معاملات روز سه‌شنبه دوم آبان ماه 1402، شاخص کل بورس تهران 21 هزار و 727 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 176 واحد رسید. این دومین سقوط بزرگ بورس تهران در پاییز 1402 است.  

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش 9 هزار و 771 واحد در رقم 676 هزار و 133 واحدی ایستاد. 

شاخص کل فرابورس با افت 296 واحدی به رقم 24 هزار و 569 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با نزول 2 هزار و 332 واحد به سطح 119 هزار و 823 واحد رسید. 

تداوم رشد خروج سرمایه از بورس

روز سه‌شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای ششمین روز متوالی منفی شد و 464 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به دیروز 32 درصد بیشتر شده است. 

امروز نماد شبندر بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن 35 میلیارد تومان بود. پس از شبندر، نمادهای شپنا، کرازی، بازرگام، وبملت و فولاد بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در میان گروه‌ها نیز، گروه‌های پالایشی، بانک‌ها و شیمیایی‌ها بیشترین خروج سرمایه حقیقی را ثبت کردند.

در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای وسدید، خودرو، نیان، وملی و حفاری تعلق داشت. 

020802

نمادهای لیدر بازار

امروز فولاد، شبندر، پارس و خودرو نمادهای قرمزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در مقابل وبملت، بوعلی و پاکشو از نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای هرمز، آریا و وسپهر بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای نیان، سپیدار و توسن بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نماد خودرو بیشترین تراکنش را داشت و خگستر و ثشاهد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نیان، خاور و کرمان بیشترین تراکنش را داشتند.  

رشد ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 12 هزار و 418 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 3 هزار و 561 میلیارد تومان بود که 29 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش14 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 4 هزار و 190 میلیارد تومان رسید. 

020802

بیشترین ارزش معاملات

در معاملات امروز نماد وبملت بیشترین ارزش معاملات  بازار سهام  را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 88 میلیارد تومان بود. 

پس از وبملت، خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشت و شبندر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد خگستر و ثشاهد در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بیشترین حجم معاملت

در جدول حجم معاملات نیز سهام خودرو با تعداد 359 میلیون و 187 هزار و 582 سهم در صدر قرار گرفته است. وبملت در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خگستر تعلق داشت. دو نماد کرازی و کرمان نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

صف‌های خرید و فروش بورس  

در معاملات سه‌شنبه، 28 نماد صف خرید داشتند و 128 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 74 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 50 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 68 درصدی به 585 میلیارد تومان رسید.

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

020802