به گزارش اکوایران، بازار سهام در مهر ماه امسال، با رکود معاملاتی سنگین و خروج متداوم پول حقیقی از موقعیت‌های سرمایه‌گذاری سهامی مواجه بود. کاهش تراز مهرماه شاخص‌های اصلی بازار سهام در حالی اتفاق افتاد که روند معاملات بازارسهام در فصل دوم سال 1402 با نوسانات قابل توجهی همراه بود.

تابستان سال جاری با روند نزولی ارزش معاملات خرد آغاز شد. با خروج جریان پول حقیقی دو ماه ابتدایی تابستان امسال برایند منفی شاخص‌های سهامی را به ثبت رساند و شاخص کل بورس تهران تا نزدیکی سطح 1 میلیون و 900 هزار واحدی ریزش داشت. با این وجود تا انتهای شهریورماه، شاخص کل سقف مقاومتی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی را نیز شکست.

صدرنشینی صنعت خرده فروشی و صنعت حمل و نقل

در بین 30 صنعت بزرگ بورس تهران، شاخص 16 صنعت بازدهی بیشتری به نسبت شاخص کل داشتند و شاخص 14 صنعت نیز عملکرد ضعیف‌تری به نسبت بازدهی شاخص هم‌وزن به ثبت رساندند. در بین صنایعی که عملکرد بهتری در مهر ماه داشتند؛ شاخص صنعت خرده فروشی با رشد تراز 14.7 درصدی بیشترین بازدهی را به ثبت رساند و پس از آن صنعت حمل و نقل با افزایش 6.2 درصدی تراز خود در رتبه دوم قرار گرفت.

شاخص صنعت انبوه‌سازی و صنعت کانی غیر فلزی نیز به تریتب با رشد تراز 3.2 درصدی و 0.6 درصدی در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. صنایع شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی و سرمایه‌گذاری‌ها نیز از صنایع سنگینی بودند که در این ماه رشد تراز بیشتری به نسبت بازدهی شاخص کل بورس تهران داشتند.

020803

صنایع فرآورده‌های نفتی و خودرویی، لنگرهای شاخص کل در مهرماه

در بین 14 صنعتی که بازدهی ضعیف‌تری به نسبت شاخص هم‌وزن بورس تهران داشتند؛ شاخص صنعت رادیویی با 14.9 درصد ریزش به نسبت تراز انتهای شهریور، ضعیف‌ترین عملکرد را به ثبت رساند. پس از صنعت رادیویی، صنعت کاشی و سرامیک با 11 درصد ریزش تراز و صنعت فنی مهندسی با 10.2 درصد بازدهی، بیشترین ریزش را در این ماه تجربه کردند.

در بین شاخص صنایعی که مهر ماه امسال از شاخص هم‌وزن عقب ماندند؛ صنایع فرآورده‌های نفتی، خودرو و ساخت قطعات و صنعت سیمان از صنایع سنگین‌تر بورس تهران به شمار می‌روند. مهر با چالش‌هایی که به همراه داشت به ماه رکود معاملات سهام تبدیل شد و فعالان بازار سهام با خبر‌های جدید به سمت موقعیت‌های جدید حرکت کردند.

020803