به گزارش اکوایران، بازار سهام بورس تهران روز شنبه را با ریزش شدید شاخص‌ها و افت قیمت یک دست نماد‌ها به پایان رساند. در معاملات روز شنبه ششم آبان ماه، شاخص کل بورس تهران بار دیگر سطح 2 میلیون واحدی را از دست داد و با ارزش ریالی کمتر از 6 هزار و 800 همتی مواجه شد. این درحالی است که بازار‌های موازی از جمله طلا و ارز در این روز‌ها با رشد قیمتی و چشم‌اندازی مواجه بودند.

 با افت تراز شاخص کل و ارزش ریالی بازار سهام بورس تهران در کنار افزایش نسبی قیمت دلار در این روز‌ها، ارزش دلاری بازار بورس تهران بار دیگر به یکی از کمترین سطوح خود ( به جز بهمن ماه 1401) از زمان ریزش تاریخی سال 1399 رسیده است. ارزش ریالی بورس تهران در انتهای معاملات روز ششم آبان ماه 1402 نزدیک به 13 درصد کمتر از ارزش ریالی بورس تهران در تاریخ نوزدهم مرداد ماه سال 1399 است. با رشد ارزش دلار در بازار آزاد طی چند ساله اخیر، تفاوت میان ارزش دلاری سال 99 و روز‌های اخیر بیش از این حرف‌ها است.

ریزش 226 میلیارد دلاری ارزش بورس تهران!

بورس تهران پس از تابستان سال 99 که رشد تراز شاخص‌های آماری در سطح 20 هزار تومانی دلار بازار ازاد رخ داد؛ شاهد افزایش تدریجی قیمت دلار و اصلاح قیمتی و زمانی شاخص کل بوده است. بازار سهام پس از اتفاق ناگوار سال 99 اعتماد عمومی خود را از دست داد و در این 3 سال و چند ماه گذشته، بخش بزرگتر معاملات خود را درگیر رکود بوده است.

photo_۲۰۲۳-۱۰-۲۸_۱۶-۳۳-۳۳

بلایی که تورم بر سر فعالان بورس تهران آورد! / ریزش 33 درصدی ارزش دارایی سهامداران از ابتدای سال 2021 میلادی

ارزش دلاری بازار سهام با رشد نرخ دلار در زمستان سال 1401 ، کمترین میزان خود را در بهمن ماه به چشم دید. ارزش دلاری بورس تهران در انتهای بهمن ماه سال قبل سطح 125 میلیارد دلاری را تجربه کرد که کمترین میزان ثبت شده از این آمار نیز در همان ماه است. بورس تهران در بهمن ماه 1401 با 35 درصد ارزش دلاری مرداد ماه 1399 فعالیت داشت و 65 درصد از ارزش دلاری خود را از دست داده بود. 

در ششم آبان ماه امسال نیز ارزش دلاری بورس تهران به سطح 130.8 میلیارد دلاری رسید که به نسبت ارزش دلاری مرداد ماه 1399 بیش از 63 درصد افت کرده است. افت 63 درصدی ارزش دلاری بورس تهران در سه ساله اخیر یعنی؛ نزدیک به 226 میلیارد دلار از ارزش بورس تهران آب رفته، درحالی که ارزش دلاری این روز‌ها به 140 میلیارد دلار نمی‌رسد. در حال حاضر بورس تهران با 37 درصد از ارزش دلاری تاریخی خود فعالیت می‌کند که در صورت تداوم رشد نرخ دلار در بازار آزاد و یا ریزش تراز شاخص کل احتمال کاهش بیش از پیش آن نیز وجود دارد.

تأثیر دولت سیزدهم بر بازار سهام/ ریزش 75 میلیارد دلاری ارزش بورس در 2 سال