به گزارش اکوایران رونق در رینگ آهن‌اسفنجی و رقابت فولادی‌ها برای خرید این محصول، تاثیر چندانی بر روند معاملات شمش فولاد در سومین هفته از آبان ماه بر جای نگذاشت و ظرف روز سه‌شنبه شانزدهم آبان ماه تنها 50 درصد عرضه فولاد مورد معامله قرار گرفت.

رینگ شمش رونق نگرفت

واحدهای فولادی کشور در سومین هفته از آبان ماه امسال بالغ بر 289 هزار تن شمش فولاد را در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه کردند؛ این محصول با قیمت پایه‌ای در بازه 17 هزار و 900 تومان تا 18 هزار و 900 تومان روانه بازار فیزیکی بورس کالای ایران شده بود. ظرف هفته‌های اخیر و متاثر از رکود حاکم بر معاملات شمش فولاد بازه قیمت پایه به شکل مستمری کاهش یافته است؛ به نحوی که در شرایط کنونی کف قیمت پایه در عرضه شمش فولاد به کمترین میزان پس از هفته پایانی تیر رسیده است و سقف قیمت پایه نیز در کمترین میزان پس از هفته ابتدایی اردیبهشت قرار دارد.

نرخ ارز در بازار داخل افزایشی بوده و بهای فولاد در بازار جهانی نیز ظرف هفته‌های اخیر مجدد رشد داشته؛ در این شرایط کاهش قیمت پایه شمش فولاد  متاثر از رکود سنگین حاکم بر بخش محصولات نهایی ایجاد شده است. درواقع تقاضای ضعیف مصرفی و سرمایه‌ای در بخش مقاطع طویل فولادی گریبان‌گیر واحدهای نوردی شده است و این موضوع با گذشت زمان در حال سرایت به حلقه‌های میانی زنجیره فولاد است، به نحوی که ظرف هفته‌های اخیر علی‌رغم کاهش قیمت پایه شمش فولاد، اما حجم خرید این محصول کمتر از 50 درصد عرضه بود و در هفته جاری نیز علی‌رغم جهش 20 درصدی بهای آهن‌اسفنجی و واهمه از کسری گاز در زمستان، بازهم رینگ شمش فولاد با جهش حجم معامله مواجه نشده است. 

در سومین هفته از آبان ماه تقاضایی بالغ بر 241 هزار تن برای شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالای ایران به ثبت رسید که در نهایت به فروش 145 هزار تن از این محصول منجر شد. به این ترتیب در این بازه هفتگی تنها 50 درصد عرضه‌ها معامله شد و مابقی بدون مشتری ماند. این در حالی بود که ظرف هفته گذشته (منتهی به روز جمعه 12 آبان ماه) حدود 143 هزار تن شمش فولاد معادل 46 درصد عرضه‌ها به فروش رفته بود.

بررسی داده‌های معاملاتی شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالا از آن حکایت دارد که ظرف هفته جاری (منتهی به روز جمعه 19 آبان ماه) میانگین نرخ فروش شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس کالای ایران به 18 هزار و 700 تومان رسیده است که این رقم کمترین نرخ فروش این محصول پس از هفته پایانی فروردین بود.

ارزان شدن شمش، زیان نوردی‌ها را رفع نکرد

با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس قیمت تمام شدهف شمش فولاد فروخته شده از رینگ صنعتی بورس کالا در سومین هفته از آبان ماه به 20 هزار و 400 تومان رسید؛ با در نظر گرفتن هزینه تبدیلی برابر 0.11 در نرخ شمش و هزینه حملی در حدود 700 تومان، قیمت هر کیلوگرم میلگرد تولیدی از این شمش برابر 23 هزار و 350 تومان خواهد بود. این در حالی است که در شرایط کنونی میلگرد در رینگ صنعتی بورس کالا با نرخی ارزان‌تر نیز بدون مشتری است. درواقع رکود در بازار مصرف به میزانی شدت گرفته است که نوردکار حتی فرصت عرضه محصول با نرخ تمام شده را نیز در رینگ صنعتی بورس کالا ندارد. زیان مستمر واحدهای نوردی، آسیبی جدی به بخش فولاد وارد می‌کند. استمرار وضعیت جاری به ورشکستگی صنایع تکمیلی فعال در زنجیره آهن و فولاد می‌انجامد؛ در این شرایط تحریک بخش مصرف نهایی و صادرات تنها راه برون‌رفت از شرایط کنونی است.