به گزارش اکوایران، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز سه‌شنبه می‌روند که روز دوشنبه شاخص‌های بازار سهام سقوط کردند. برای پیش بینی بورس امروز –سه‌شنبه 30 آبان- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. روز دوشنبه شاخص کل 8 هزار و 325 واحد ریزش کرد و شاخص کل هم‌وزن 3 هزار و 260 واحد افت کرد. همچنین شاخص کل فرابورس  132 واحد پایین آمد و شاخص هم وزن فرابورس کاهش 995 واحدی داشت. 

بیشترین افزایش قیمت

روز دوشنبه در بورس شرکت تولیدی کاشی تکسرام (کترام)، شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند (واتی) و شرکت کمباین سازی ایران (تکمبا) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت سیمان لار سبزوار (سبزوا)، شرکت سرمایه گذاری مسکن زاینده رود (ثرود) و شرکت صنایع شیمیایی کیمیا گران امروز (شکام) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای تپمپی (شرکت پمپ سازی ایران)، خمحور (شرکت تولید محور خودرو) و قشهد (شرکت شهد) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت کشت و صنعت دشت خرم دره (زدشت)، شرکت فرانسوز یزد (کایزد) و شرکت داروسازی آوه سینا (داوه) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات دوشنبه، 46 نماد صف خرید داشتند و 60 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 2 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 266 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با ریزش 7 درصدی به 293 میلیارد تومان رسید.

020829

پیش بینی بورس امروز 

معاملات دیروز بورس تهران با ریزش شاخص کل آغاز شد و تا پایان روند نزولی داشت. شاخص کل برای پنجمین روز متوالی ریزش کرد و نمادهای فارس، فولاد، حکشتی، خودرو و کگل بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشتند. 

اما دیروز تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 192 میلیارد تومان به بازار وارد شد. نمادهای واتی، فزر، خبنیان، کی بی سی، وساخت، فصبا، کترام، اتکام، شکام و بکابل  بیشترین ورود سرمایه را داشتند.

همچنین دیروز ارزش معاملات خرد سهام رشد کرد. ارزش معاملات خرد با افزایش 2 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 4 هزار و 375 میلیارد تومان رسید. 

اما امروز قرار است لایحه بودجه 1403 دولت به مجلس برود. برای بورسی‌ها سیاست ارزی دولت، پیش بینی درآمد نفتی و نرخ انرژی مصرفی صنایع از جمله موارد مهم بودجه است. سرمایه گذاران برای برنامه ریزی و تغییرات سبد سهام خود به بودجه توجه دارند. اما علاوه بر این، میزان رشد هزینه‌های دولت و اعلام منابع درآمدی افق نگاه دولت به اقتصاد کشور در سال آتی را نشان خواهد داد. کارشناسان با توجه کسری بودجه در سال 1402 نگران هستند که در سال آینده نیز دولت با رشد کسری بودجه مواجه باشد. رشد کسری بودجه به معنی رشد تورم خواهد بود و امکان برنامه ریزی فعالان اقتصادی را سخت‌تر می‌کند. 

020829