به گزارش اکوایران، امروز شنبه بیست و چهارم دی ماه در معاملات بورس تهران شاخص کل با کاهش 8 هزار و 366 واحدی نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و 643 هزار و 721 واحد پائین آمد. ریزش شاخص را می‌توان واکنش منفی بازار به لایحه بودجه 1402 تلقی کرد. 

اما شاخص کل هم وزن با رشد 700 واحدی در رقم 504 هزار و 905 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با ریزش 88 واحدی در سطح 20 هزار و 944 واحد قرار گرفت.

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 425 نماد رشد قیمت داشتند و 224 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 65 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 35 درصد بازار افت قیمت داشتند.   

خروج پول حقیقی از بورس

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای دومین روز کاری متوالی منفی بود و 200 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فولاد اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 38 میلیارد تومان بود. 

پس از فولاد، بزرگان بازار با خروج سرمایه حقیقی مواجه بودند و نمادهای خگستر، شستا، ورنا و خبهمن بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به فزر اختصاص داشت و از آن نمادهای غدیس، وپست، درازک و وپاسار بیشترین ورود پول را داشتند.  

بورس

نمادهای پیشران

امروز نمادهای فولاد، فارس و شپدیس بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای فملی، میدکو و وبانک بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل بازار به ثبت رساندند.  

در فرابورس نیز نمادهای بپاس، زاگرس و آریا بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس گذاشتند و نمادهای دی، خدیزل و پخش بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز خگستر بیشترین تراکنش را داشت و شستا و شتران در رتبه های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نمادهای دی، کرمان و فرابورس پرتراکنش‌ترین نمادها بودند.

ارزش معاملات بازار  

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 10 هزار و 563 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 637 میلیارد تومان بود که 6 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.

ارزش معاملات خرد سهام نیز با کاهش 29 درصدی به نسبت روز گذشته به رقم 7 هزار و 457 میلیارد تومان رسید. 

عرضه و تقاضای بازار 

در معاملات شنبه، 146 نماد صف خرید داشتند و 22 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف های خرید با افت 26 درصدی به 367 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف های فروش 15 درصد کاهش یافت و 286 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد تپسی (شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس) با صف‌ خرید 17 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از تپسی، نمادهای وساخت (شرکت سرمایه گذاری ساختمان ایران) و کویر (شرکت تولیدی فولاد سپید فراب کویر) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در سوی دیگر نماد وتوس در پایان معاملات بیشترین صف فروش را داشت. پس از سهام وتوس، نمادهای وطوبی، فماک، غنیلی و خمحور در رتبه‌های بعدی بودند. 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس