به گزارش اکوایران نسبت حجم معامله به حجم عرضه در معاملات سیمان در رینگ صنعتی بورس کالا در هفته جاری منتهی به روز جمعه سوم آذر ماه کاسته شد. به شکل سنتی با آغاز فصل بارندگی در کشور از میزان فعالیت ساخت‌وساز کاسته می‌شود و این موضوع با تضعیف تقاضای مصرفی زمینه عقبگرد در بازار سیمان را فراهم می‌کند.

کاهش 27 هزار تنی فروش سیمان

ظرف هفته پایانی آبان ماه سال جاری بالغ بر یک میلیون و 526 هزار تن سیمان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر یک میلیون و 571 هزار تن به ثبت رسید و در نهایت به فروش یک میلیون و 286 هزار تن سیمان از این بازار انجامید. به این ترتیب در این بازه هفتگی 84 درصد عرضه سیمان در بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت.

 این در حالی بود که ظرف هفته قبل منتهی به روز جمعه 26 آبان ماه 86 درصد عرضه سیمان در رینگ صنعتی بورس کالا مورد معامله قرار گرفته بود. در بازه هفتگی منتهی به روز جمعه 26 آبان ماه بالغ بر یک میلیون و 527 هزار تن سیمان در رینگ فیزیکی بورس کالا عرضه شد که از این میزان محصول بالغ بر یک میلیون و 313 هزار تن معامله شد.

کاهش 27 هزار تنی حجم فروش سیمان در هفته پایانی آبان ماه رقم محدودی است، اما این افت را می‌توان به کاهش تقاضای فصلی نسبت داد. با آغاز فصل بارندگی و سرما در کشور از میزان فعالیت ساخت‌وساز در کشور کاسته  می‌شود و این موضوع با افت تقاضای فصلی، به کاهش حجم معاملات در رینگ فیزیکی می‌انجامد.

رقابت محدود در رینگ سیمانی‌ها

سیمان بسته به نوع محصول و فله یا کیسه با نرخی متفاوت در بازار فیزیکی بورس کالا عرضه شد؛ کمترین نرخ پایه مربوط به سیمان سیمان تیپ 325-1 بود که به شکل فله با نرخ پایه 621 تومان عرضه شد، بخشی از سیمان‌های تیپ 2 فله نیز با نرخ پایه 638 تومان به ازای هر کیلوگرم روانه بورس کالا شدند. این در حالی بود که بیشترین قیمت پایه در رینگ سیمان مربوط سیمان تیپ 525-1 با بسته‌بندی کیسه50 کیلویی بود که با نرخ پایه هزار و 241 تومان در رینگ صنعتی بورس کالا عرضه شد، همچنین سیمان تیپ 5 معمولی با کیسه50 کیلوگرمی نیز با قیمت پایه هزار و 145 تومان در این بازار عرضه شد. این در حالی بود که سیمان سفید با نرخ پایه به مراتب بالاتر در این بازار عرضه شد. قیمت پایه این محصول از هزار و 900 تومان تا 2 هزار و 850 تومان متغیر بود.

بررسی روند معاملات سیمان در رینگ صنعتی بورس کالا از آن حکایت دارد که عمده معاملات در قیمت پایه انجام شده است؛ با این وجود متقاضیان سیمان در برخی مناطق برای کسب سهم از عرضه‌ها به رقابت نیز روی می‌آورند. این رقابت‌ها بسته به نوع محصول و منطقه قرارگیری واحد تولیدی متغیر است، اما برای محصولات پرطرفدار رقابت قیمتی تا حداکثر 50 درصدی به ثبت رسید.

سیمان محصولی است با نسبت وزن به حجم سنگین، همین موضوع باعث می‌شود تا متقاضیان آن، خرید از واحدهای تولیدی نزدیک را ترجیح دهند. درواقع هزینه حمل این محصول به میزانی است که مصرف‌کنندگان رقابت قیمتی را به خرید از منطقه دیگر و پرداخت هزینه حمل ترجیح می‌دهند. به این ترتیب در شرایطی که عمده سیمان عرضه شده در رینگ فیزیکی بورس کالا با نرخ پایه معامله می‌شود، برای محصول برخی واحدهای تولیدی رقابت 20 تا 50 درصدی نیز به ثبت رسیده است.