به گزارش اکوایران، ظرف هفته منتهی به روز جمعه سوم آذر ماه بالغ بر 410 هزار تن انواع نقاطع طویل فولادی شامل میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد. رکود حاکم بر معاملات آهن و فولاد شامل حال معاملات مقاطع طویل فولادی نیز بود و به این ترتیب برای این جحم محصول عرضه شده، تقاضایی بالغ بر 33 هزار و 500 تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش 20 هزار و 450 تن میلگرد از این بازار انجامید.

4 درصد میلگرد معامله شد

376 هزار تن انواع میلگرد فولادی با قیمت پایه‌ای در بازه 18 هزار و 500 تومان تا 21 هزار و 300 تومان ظرف روز چهارشنبه اول آذر ماه در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر 20 هزا و 800 تن به ثبت رسید و در نهایت تنها 14 هزار و 890 تن انواع میلگرد فولادی از رینگ مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب در اولین عرضه مقاطع طویل فولادی در رینگ صنعتی بورس کالا تنها 4 درصد عرضه‌ها معامله شد.

از ابتدای سال جاری رینگ مقاطع طویل فولادی با رکود سنگین مصرفی و سرمایه‌ای مواجه بوده است؛ اما با آغاز فصل بارندگی در کشور ظرف روزهای پایانی آبان ماه، این رکود دوچندان شده است. به نحوی که ظرف هته گذشته تنها حدود 15 هزار تن میلگرد با میانگین قیمت 20 هزار و 850 تومان از رینگ فیزیکی بورس کالا معامله شد. با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس قیمت تمام شده فروش میلگرد از این بازار به 22 هزار و 800تومان می‌رسد. اگرچه با توجه به شرایط تورمی کشور، میلگرد نسبت به سایر کالاها، از ابتدای امسال تا پایان سال، رشد نرخ نداشته است، اما نبود تقاضا در بخش مصرف باعث می‌شود تا همین محصول با همین نرخ ارزنده نیز بدون مشتری باشد.