به گزارش اکوایران، روز چهارشنبه مهدی صبائی سخنگوی سازمان بورس اوراق بهادار تهران در توئیتی اعلام کرد که در جلسه روز شنبه رئیس سازمان بورس اوراق بهادار تهران با مدیران هلدینگ‌های بازار سرمایه در خصوص افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، قرار است مدیران بانک‌های بورسی نیز حضور داشته باشند. همین موضوع کافی بود تا تابلوی و نقشه گروه بانکی رخ مثبتی را به خود بگیرد و عملاً با خبر دریافت جریمه 26 همتی از بانک‌ها و خبر تجدید ارزیابی دارایی‌ها رانت داران اطلاعاتی بازار نوسان خوبی را بر روی گروه بانکی از آن خود کنند.

 رضا عیوضلو، عضو هیئت مدیره و معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ارزش دارایی‌های شرکت‌ها یکی از وجوه ارزش‌گذاری شرکت‌ها است و در حال حاضر ارزش بازار شرکت‌ها در بازار سرمایه خیلی کمتر از ارزش روز دارایی‌های شرکت‌ها است.

 عیوضلو به پایگاه خبری بازار سرمایه اعلام کرد که سرمایه‌گذاران و سهام‌داران حق دارند از ارزش روز دارایی‌ها مطلع شوند. این اتفاق هم برای سرمایه‌گذاران و هم برای تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران مزایایی در پی خواهد داشت.

 در این میان معاون ناشران فرابورس ایران از لغو پذیرش نماد معاملاتی بانک دی از بازار دوم فرابورس خبر داد و اعلام کرد: بر اساس صورت‌های مالی ۱۴۰۰ در ۵ سال گذشته، ۴ سال آن را مشمول ماده ۱۴۱ بوده و هیئت پذیرش یک سال به بانک دی برای خروج از شمولیت این ماده فرصت داد، اما در صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱ نیز کماکان «دی» مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت بود. همچنین معاون ناشران فرابورس عنوان کرد: باتوجه‌به عدم خروج این شرکت از ماده ۱۴۱، نماد «دی» لغو پذیرش شد و این نماد در روزهای آتی به بازار پایه جهت درج و انتقال نماد منتقل خواهد شد.

 اما با شروع روزهای سرد سال خبرهای گازی با زهم از راه رسید و دغدغه‌های شرکت‌ها را بیشتر کرد وزیر نفت عنوان کرده است که مصرف گاز در بخش‌های خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده در روز گذشته ۴۶۵ میلیون مترمکعب بود. رشد مصرف گاز در بخش‌های صنایع و نیروگاهی نسبت به سال گذشته تقریباً شش درصد افزایش‌یافته است. شرکت پالایش و پخش وزارت نفت در حال دوگانه‌سوز کردن تاکسی‌ها و وانت‌بارهاست. به دلیل کاهش مصرف گاز در بخش خانگی در فصل گرم به میادین مشترک نفتی تزریق کردیم.

 بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

 شاخص کل بورس اوراق بهادار به واسطه خبر ی که در خصوص جلسه تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای روز شنبه مطرح شده است رخ مثبتی را به خود گرفت و عملاً شرکت‌ها بزرگ بازار موردتوجه اهالی بازار سرمایه قرار گرفتند.

 از منظر تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار توانست از پس مقاومت‌های میانگین 55 روزه و میانگین 200 روزه خود برآید و با کندل نسبتاً قویی خود را به اعداد و ارقام بالاتر برساند. البته که نمادهای کوچک بازار از رشد روز چهارشنبه جاماندن و احتمالاً در یکی دو روز آینده بازار خود را به رشد نمادهای بزرگ بازار برسانند.

 از سویی واگرایی در اندیکاتور RSI آن هم در کف‌های حمایتی که در زورهای پیشین به طور مفصل در مورد آن صحبت کردیم از دیگر دلایل تکنیکالی رشد بازار برای روزهای آینده خواهد بود و همچنین الگوی کلاسیک ایجاد شده در بازار البته که با شکسته شدن مقاومت ۲.۱ میلیون واحدی روبه‌بالا این الگو تکمیل خواهد شد و می‌تواند از منظر تکنیکالی به رشد ادامه‌دار بودند بازار کمک کند.

کل