به گزارش اکوایران فلز سرخ روز ابتدایی هفته جاری یعنی روز دوشنبه یازدهم دسامبر را کاهشی آغاز کرد؛ به نحوی که تا اواسط این روز در معاملات آتی کامکس آمریکا  0.3 درصد از بهای مس کاسته شد و این فلز برای ساعاتی کانال قیمتی 3.8 دلاری را از دست داد و به سطح قیمتی 3.79 دلار به ازای هر پوند سقوط کرد.

بهبود اشتغال آمریکا به زیان فلزی‌ها تمام شد

بخشی از عقب‌نشینی بهای مس در معاملات آتی کامکس آمریکا را باید در احتیاط معامله‌گران سرمایه‌ای در آستانه تصمیم‌گیری فدرال‌رزرو در خصوص سیاست‌های پولی بانک مرکزی دنبال کرد. ظرف روز سه‌شنبه 12 دسامبر داده‌های تورمی ایالات متحده آمریکا منتشر می‌شود و این داده‌های مسیر سیاست‌گذاری فدرال رزرو در خصوص نرخ بهره را مشخص می‌کند. نظرسنجی رویترز پیش‌بینی تورم 3.1 درصدی برای ماه نوامبر در بازه سالانه را دارد، تحقق این پیش‌بینی به مفهوم کاهش تورم نسبت به ماه‌های قبل بوده و سیاست‌گذاران فدرال رزرو را برای کاهش سیاست انقباضی ترغیب می‌کند.

ظرف روز پایانی هفته گذشته داده‌های اشتغال ایالات متحده آمریکا برای ماه نوامبر بهتر از انتظار اعلام شد؛ داده‌های ماه نوامبر نشان داد که نزدیک به 200 هزار شغل به ایالات متحده اضافه شده است. این در حالی است که پیش‌بینی‌ها از اشتغالزایی برای 180 هزار نفر خبر می‌داد. در عین حال نرخ بیکاری برای ماه نوامبر به‌طور غیرمنتظره‌ای عقب نشینی کرد؛ این در حالی بود که نرخ دستمزدها در این ماه افزایشی بود. مجموع این موارد بیانگر آن است که سیاست‌های انقباضی نتوانسته اقتصاد ایالات متحده را مطابق پیش‌بینی دچار رکود کند، این داده‌های مثبت از وضعیت اشتغال، دست فدرال رزرو را برای تشدید سیاست انقباضی و تعویق زمان کاهش نرخ بهره در سال 2024 باز می‌گذارد. بنابراین بهبود داده‌های اشتغال در ایالات متحده آمریکا، سیگنال منفی موثری برای بازار به همراه داشته است.

تقاضای چینی‌ها برای مس افزایشی است

داده‌های اداره گمرک چین نشان داد که واردات مس چین در ماه نوامبر 10 درصد افزایش نسبت به ماه اکتبر داشته است، میزان واردات مس به این کشور به 550 هزار تن مس محتوی رسیده که این رقم بیشترین میزان واردات مس به چین در بازه 2 سال اخیر است. این رشد واردات بیانگر رشد تقاضای داخلی برای فلز سرخ از سوی چین بوده و محرک بهای این فلز است.