به گزارش اکوایران، از رونق معاملات رینگی فیزیکی محصولات شیمیایی در بازار فیزیکی بورس کالای ایران ظرف هفته پایانی آذر ماه کاسته شد؛ بخشی از این فروکش تب خرید مربوط به اتمام سهمیه خرید واحدهای تولیدی در هفته‌های قبل بود. با این وجود این رینگ با رقابت‌های قابل توجه 100 تا 300 درصدی در چند گروه کالایی خاص نیز مواجه بود.

57 درصد عرضه‌ها، فروش رفت

ظرف آخرین هفته از پاییز امسال منتهی به روز پنج‌شنبه 30 آذر ماه، بالغ بر 49 هزار و 654 تن محصول شیمیایی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر 35 هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش 28 هزار و 322 تن محصول شیمیایی از این بازار انجامید. به این ترتیب ظرف هفته پایانی پاییز امسال  57 درصد عرضه محصولات شیمیایی در رینگ فیزیکی مورد معامله قرار گرفت که این رقم نسبت به حجم معامله به عرضه در هفته‌های قبل چشمگیر نبود.

درحالی ظرف هفته پایانی آذر ماه 28 هزار تن محصول شیمیایی از رینگ فیزیکی بورس کالای ایران معامله شد که میانگین حجم فروش هفتگی این محصول در بازه سالانه حدود 32 هزار تن بود؛ به این ترتیب به واقع این رینگ با فروکش تب خرید مواجه شد. البته با توجه به سهمیه‌بندی خرید واحدهای صنعتی، بخشی از این افت حجم معاملات به کاهش سهمیه خرید هفتگی در روز پایان ماه بازمی‌گردد. اما در عین حال عقبگرد نرخ ارز در بازار داخل نیز با فروکش انتظارات تورمی به کاهش تمایل به خرید میان متقاضیان در رینگ‌های کالایی کشور دامن زده است.

ثبت رقابت 117 درصدی در رینگ اسید نیتریک

بررسی داده‌های معاملاتی رینگ شیمیایی بازار فیزیکی بورس کالای ایران ظرف هفته گذشته منتهی به روز پنج‌شنبه 30 آذر ماه حکایت از آن دارد که اغلب معاملات در محدوده قیمت پایه و بدون رقابت یا با رقابت محدود، معامله شده‌اند. با این وجود اسید نیتریک یک استثنا در این رینگ بود. برتری محسوس تقاضا نسبت به عرضه باعث شد تا اسید نیتریک ظرف هفته پایانی آذر ماه با رقابت‌های قمیتی 58 تا 117 درصدی به فروش رود. عدم توازن در زنجیره تولید محصولات مختلف و کاهش دوره‌ای تولید به دلایلی نظیر اورهال واحدهای پتروشیمی یا مواردی نظیر کمبود خوراک محرک متقاضیان برای رقابت‌های سنگین قیمتی است. در این شرایط فاصله 31 درصدی میان نرخ ارز حواله در بازار مبادله به‌عنوان نرخ ارز در تعیین قیمت‌های پایه و نرخ ارز در بازار آزاد نیز از این رقابت‌های سنگین قیمتی حمایت موثری دارد.