به گزارش اکوایران از حجم عرضه هفتگی شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالای ایران ظرف دومین هفته از دی ماه به شکل محسوسی کاسته شد. کاهش احتمالی تولید شمش فولاد به دلیل افت حجم عرضه آهن‌اسفنجی و محدودیت در تامین انرژی فولادسازان عوامل اصلی افت حجم عرضه هفتگی بود. به این ترتیب ظرف دومین هفته از دی ماه بالغ بر یک میلیون و 618 هزار تن شمش فولاد در رینگ صنعتی بازار فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد. این در حالی بود که به شکل معمول این بازار میزبان عرضه هفتگی حدود 250 هزار تن شمش است.

فروش 54 درصد عرضه‌ها، مجوز رشد قیمت‌ها

ظرف روز دوشنبه یازدهم دی ماه بالغ بر 161 هزار تن شمش فولاد با قیمت پایه‌ای در بازه 18 هزار تومان تا 19 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در رینگ صنعتی بورس کالا عرضه شد؛ کف و سقف قیمت پایه نسبت به هفته‌های قبل رشد داشت. استقبال نوردکاران از عرضه‌های پیشین شمش عامل صعود قیمت کف و سقف پایه بود. برای این میزان محصول تقاضایی بالغ بر 149 هزار و 450 تن در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران به ثبت رسید، اما در نهایت تنها 88 هزار تن محصول از این بازار مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب نسبت حجم معامله به عرضه در این رینگ 54 درصد بود. فروش بیش از 50 درصدی حجم عرضه‌ها مجوزی برای واحدهای فولادی برای رشد بیشتر قیمت‌های پایه خواهد بود.

مقاومت نوردی‌ها در مقابل رشد نرخ شمش

 ظرف دومین هفته از زمستان بالغ بر 88 هزار تن شمش فولاد با میانگین قیمت 18 هزار و 760 تومان از رینگ صنعتی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت. این در حالی بود که میانگین نرخ فروش شمش فولاد از رینگ فیزیکی بورس کالای ایران در روز دوشنبه چهارم دی ماه برابر 18 هزار و 838 تومان بود؛  به این ترتیب میانگین نرخ فروش هفتگی شمش فولاد 80 تومان به ازای هر کیلوگرم کاهش داشت. درواقع علی‌رغم افزایش کف و سقف قیمت پایه، اما خریداران در مقابل رشد نرخ شمش مقاومت می‌کنند.

 با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، میانگین نرخ تمام شده فروش هر کیلوگرم شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس کالای ایران به 20 هزار و 500 تومان می‌رسد. در این شرایط با در نظر گرفتن هزینه حمل متوسط 600 تومانی برای انتقال هر کیلوگرم شمش فولاد به محل واحد نورد و هزینه تبدیلی برابر 1.1 درصد نرخ شمش فولاد، قیمت نهایی هر کیلوگرم میلگرد تولیدی از این شمش برابر 23 هزار و 400 تومان خواهد بود. این در حالی است که در شرایط کنونی میلگرد در بازار آزاد با همین نرخ به وفور وجود داشته و خبری از مشتری برای آن نیست. به این ترتیب رکود در بخش تقاضا برای محصولات فولادی، مانع رشد بهای شمش فولاد می‌شود.