به گزارش اکوایران شاخص قیمت مصرف‌کننده چین برای ماه دسامبر با رشد منفی 0.3 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل اعلام شد؛ این در حالی بود که شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا رشدی 3.4 درصدی داشت که این رقم بیش از پیش‌بینی‌ها بود.

تورم منفی، فلزات را متضرر کرد

تورم برای مصرف‌کنندگان چینی در ماه دسامبر با کاهش منفی 0.3 درصدی روبرو شد؛ به این ترتیب برای سومین ماه متوالی اقتصاد چین با تورم منفی مواجه است. تورم منفی در چین زنگ خطر بروز رکود در دومین اقتصاد بزرگ دنیا را به صدا درآورده و سیگنالی منفی برای بازارهای کالایی با محوریت محصولات معدنی و فلزی به همراه داشته است.

اگرچه داده‌های تورمی چین نشان از درگیری اقتصاد این کشور با رکود مصرفی دارد؛ اما سیاست‌گذاران چین به دنبال تصویب محرک‌های متعدد به منظور بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد هستند. در صورتی که این محرک‌ها به نتیجه مدنظر برسد، تورم در بزرگترین اقتصاد کالا محور جهانی، مثبت می‌شود.  

دولت چین ظرف سال‌های گذشته، همواره بر کنترل تورم در این کشور تاکید داشته است؛ با این وجود کنترل قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان چینی با تورم منفی متفاوت است. تورم منفی نتیجه فروکش تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان چینی است و بنابراین سیگنال خطری جدی برای صنایع این کشور تلقی می‌شود.