به گزارش اکوایران، 94 درصد شمش فولاد عرضه شده در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران در روز دوم بهمن ماه مورد معامله قرار گرفت. کاهش محسوس حجم عرضه در این رشد نسبت معاملاتی موثر بود.

94 درصد عرضه معامله شد

بالغ بر 107 هزار تن شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالای ایران ظرف روز دوشنبه دوم بهمن ماه عرضه شد؛ کف قیمت پایه برای این محصول برابر 18 هزار و 200 تومان تعیین شد؛ سقف قیمت پایه نیز برابر 19 هزار و 143 تومان بود. برای این میزان محصول تقاضایی بالغ بر 196 هزار تن در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران به ثبت رسید میزان تقاضا نسبت به تقاضای معمول هفتگی در این رینگ تغییر محسوسی نداشت، اما کاهش حجم عرضه بر رونق معاملات شمش فولاد افزود. در این شرایط ایجاد جریان افزایشی در بازار آزاد ارز و رشد انتظارات تورمی نیز باعث شد تا علی‌رغم رشد سقف قیمت پایه، بر حجم معاملات در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران افزوده شود. به این ترتیب در این روز 101 هزار تن شمش فولاد از این بازار به فروش رفت و به این ترتیب نسبت حجم معامله به عرضه به 94 درصد رسید.

گرانی فولاد؛ به زیان نوردکار

ظرف دوشنبه دوم بهمن ماه 101 هزار تن شمش فولاد با میانگین قیمت پایه 19 هزار و 212 تومان مورد معامله قرار گرفت.  با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، نرخ تمام شده این شمش برای نوردکار به 21 هزار تومان می‌رسد. با احتساب هزینه حمل حداقل 500 تومانی برای انتقال این شمش به واحد نورد و هزینه تبدیلی برابر 1.1 درصد نرخ شمش؛ میلگرد تولیدی با این فولاد نرخ تمام شده‌ای برابر 23 هزار و 800 تومان دارد. این در حالی است که در همین زمان هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران با نرخی در محدوده 23 هزار و 600 تومان معامله می‌شود و به این تریتب نرخ شمش فولاد مطابقتی با کشش قیمتی محصول نهایی در بازار ندارد.