به گزارش اکوایران شمش فولاد ظرف سومین هفته از دی ماه امسال با میانگین قیمت 18 هزار و 795 تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شد. با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، نرخ تمام شده فروش شمش فولاد از این بازار به 20 هزار و 500 تومان می‌رسد.

47 درصد عرضه شمش فولاد، معامله شد

ظرف روز دوشنبه هجدهم دی ماه بالغ بر 181 هزار و 645 تن شمش فولاد با قیمت پایه‌ای در بازه 18 هزار تومان تا 18 هزار و 990 تومان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد. برای این میزان محصول تقاضایی بالغ بر 154 هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش86 هزار تن شمش فولاد از این بازار با میانگین قیمت 18 هزار و 795 تومان انجامید. به این ترتیب نسبت حجم معامله به عرضه در رینگ شمش فولاد برابر 47.5 درصد شد. این در حالی بود که ظرف هفته‌های گذشته، نسبت حجم معامله به عرضه در رینگ شمش فولاد بیش از 50 درصد بود.

عقبگرد نرخ ارز در بازار آزاد از اواسط هفته جاری و عدم کشش بازار محصولات فولادی در مقابل رشد نرخ، ترمز رینگ مقاطع طویل فولادی را کشید. در این شرایط احتمال دشوار شدن در بازگشت درآمد صادراتی نیز مزید بر علت شد تا از رونق رینگ شمش فولاد کاسته شود.

مانع سیاست‌گذار در بازگشت طلا حاصل از صادرات

ظرف یک سال گذشته، صادرکنندگان مجوز بازگشت طلا به جاری ارز در ازای صادرات را داشتند؛ اما به نظر می‌رسد که محدودیت‌هایی در این زمینه ایجاد شده است. شنیده از آن حکایت دارد که سیاست‌گذاران به دنبال وضع مالیات بر طلا با منشا خارجی هستند. اخذ چنین رویه‌ای می‌تواند آسیب جدی به بدنه صادراتی کشور وارد کند.