به گزارش اکوایران شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید چین ظرف ساعات پایانی روز سه‌شنبه 30 ژانویه منتشر می‌شود و انتشار این داده می‌تواند بر روند بازارهای کالایی با محوریت محصولات صنعتی نظیر سنگ‌آهن، فولاد، مس، آلومینیوم، نیکل، سرب و روی و... اثرگذار شود.

پیش‌بینی‌ها از PMI مثبت نبود

تحلیلگران شرکت‌کننده در نظر سنجی رویترز پیش‌بینی کردند که شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید چین برای ماه ژانویه برابر 49.3 واحد و شاخص مدیران خرید  Caixin این کشور برای این ماه برابر 50.5 واحد اعلام شود. این در حالی است که ظرف ماه قبل (دسامبر 2023) شاخص مدیران خرید رسمی چین برابر 49 واحد و شاخص مدیران خرید  Caixin این کشور برابر 50.8 واحد اعلام شده بود.

در صورتی که پیش‌بینی اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز از شاخص مدیران خرید رسمی چین درست از آب درآید و این شاخص برابر 49.3 واحد اعلام شود، به این مفهوم است که صنایع بزرگ چینی در اولین ماه از سال 2024 نیز همچنان با رکود مواجه بوده‌اند و اگرچه این داده نسبت به میزان خود در ماه قبل بهبود داشته، اما این داده سیگنال مثبتی برای بازار به همراه ندارد. ظرف 3 ماه قبل یعنی از اکتبر تا دسامبر 2023 شاخص مدیران خرید رسمی چین در سطح رکود یعنی کمتر از 50 واحد اعلام شد و این موضوع سیگنال منفی موثری بازارهای کالایی با محوریت محصولات صنعتی به همراه داشت. استمرار این رویه در سال جدید میلادی می‌تواند فشار مضاغفی بر تولیدکنندگان این محصولات که ظرف سال گذشته نیز با فشار کاهش تقاضا روبرو بوده‌اند، وارد کند.

از 12 ماه سال 2024، ظرف 9 ماه شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید چین در فاز رکود یعنی کمتر از 50 واحد اعلام شد.

صنایع صادرات‌محور، حامی کامودیتی‌ها

تحللیگران شرکت‌کننده در نظر سنجی رویترز شاخص مدیران خرید  Caixin چین برای ماه ژانویه را برابر 50.5 واحد یعنی در فاز رونق پیش‌بینی کرده‌اند. البته این شاخص نسبت به میزان خود در ماه قبل (دسامبر 2023) کاهشی 0.3 واحدی داشته و بنابراین تحقق این پیش‌بینی چندان خوشایند نیست.

شاخص مدیران خرید  Caixin از صنایع واقع در مناطق ساحلی چین که عمدتا کوچک و متوسط بوده و عمدتا بر صادرات تمرکز دارند، جمع‌آوری می‌شود و بیانگر وضعیت این بخش است.

ظرف سال گذشته میلادی شاخص مدیران خرید  Caixin چین برای 5 ماه در فاز رکود و برای 7 ماه در فاز رونق اعلام شد؛ به این ترتیب صنایع صادرات‌محور چین حامی بازارهای کالایی در سال گذشته بود و تحلیلگران انتظار دارند این رویه در ماه ژانویه نیز ادامه‌دار شود. با این وجود بخش عمده‌ای از تولیدات صنعتی چین در بازار داخلی این کشور به مصرف می‌رسد و بنابراین اعلام داده شاخص مدیران خرید  Caixin در فاز رونق به تنهایی برای تحریک اساسی بازارهای کالایی کافی نیست.