به گزارش اکوایران، در ابتدای هفته اخیر شاخص کل بورس تهران به صعود ادامه داد و در روز شنبه برای دومین روز متوالی رشد کرد و 3 هزار و 363 واحد بالا آمد. اما برای یازدهمین روز متوالی پول حقیقی خارج شد و مقدار آن در روز شنبه 97 میلیارد تومان بود. روز یکشنبه شاخص هزار و 205 واحد رشد کرد و 29 میلیارد تومان سرمایه به بازار وارد شد. 

روز دوشنبه شاخص 7 هزار و 733 واحد پایین آمد و 359 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. سه‌شنبه نیز شاخص 9 هزار و 931 واحد افت کرد و خروج پول به 459 میلیون تومان افزایش یافت.

روز چهار‌شنبه شاخص کل 3 هزار و 36 واحد ریزش کرد و برای سومین روز معاملاتی متوالی، پول حقیقی از بورس خارج شد که ارزش آن 230 میلیارد تومان بود. 

بدین ترتیب، در پایان معاملات چهارشنبه، شاخص کل 16 هزار و 161 واحد پایین‌تر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی 0.7 درصد شود. اما شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 4 هزار و 754 واحد بالا‎‌تر ایستاد و بازدهی مثبت 0.6 درصدی را ثبت کرد.

در مجموع کل هفته هزار و 116 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 223 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین افت 64 درصدی داشته است. 

روند تغییرات ارزش معاملات خرد سهام در مجموع نزولی بود، میانگین ارزش معاملات خرد بورس در هفته اخیر 4 هزار و 759 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 5 هزار و 86 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 6 درصدی داشته است. 

بنابراین شاخص در هفته اخیر رفته رفته به مرز 2.1 میلیونی نزدیک شد و حالا در معرض سقوط به کانال پایین‌تر است. روند خروج سرمایه که در حال کاهش بود، در هفته اخیر با شدت گرفتن تنش‌های دیپلماتیک و نظامی در خاورمیانه، دوباره افزایش یافت. ناظران معتقدند نوسان در بازارهای موازی نیز از جمله علل خروج سرمایه از بورس تهران است. برخی کارشناسان نیز معتقدند در میانه مشکلات سیاسی و اقتصادی کشور، سیاست‌گذار اقدامی در جهت کاهش ریسک‌های بازار نمی‌کند و خود یکی از ریسک‌های بازار است. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد افق بازار سهام مه آلود است و نمی‌توان در انتظار شکل گیری روند صعودی بود.

021111