به گزارش اکوایران، معامله‌گران در شرایطی به استقبال معاملات آخرین روز هفته می‌روند که دیروز شاخص بازهم ریزش کرد. شاخص کل بورس تهران با پیشرانی نمادهای کچاد، کگل و اخابر هزار و 594 واحد معادل  0.08 درصد ریزش کرد و شاخص هم وزن با نرخ 0.3 درصد به مقدار 2 هزار و 204 واحد افت کرد.

دیروز برای هفتین روز پول حقیقی از بورس خارج شد که رقم آن 226 میلیارد تومان بود. نمادهای خساپا، وبملت، دی، شستا، وپاسار، شپنا، بپاس، حفارس، خکاوه و فارس بیشترین خروج سرمایه بازار را داشتند. 

دیروز ارزش معاملات خرد سهام بار دیگر تا محدوده 3 هزار میلیارد تومانی پایین آمد. بدین ترتیب تمامی فاکتورهای عملکردی بازار منفی بود و شاخص کل نیز از مرز 2.1 میلیونی فاصله گرفت. 

 چند روز پیش ویزر اقتصاد اعلام کرد سیاست اعطای نرخ سود ۳۰ درصد به اوراق گواهی سپرده‌های خاص، یک سیاست موقت است و ادامه‌دار نخواهد بود. به گفته خاندوزی این طرح کمک کرده است که نقدینگی به جای سفته‌بازی به بخش تولید منتقل و تورم هم تا حدی مهار شود.

این ادعا در شرایطی مطرح می‌شود که اقتصاددانان بارها تأکید کرده‌اند که انتقال و حبس نقدینگی در یک بخش امکان‌پذیر نیست و نقدینگی در نهایت به تمامی بخش‌های اقتصاد نشت می‌کند. در نتیجه آثار تورمی افزایش نقدینگی و یا پایه پولی حتما در اقتصاد کشور پدیدار خواهد شد. با این حال به نظر می‌رسد که دولتی‌ها برای سرپوش گذاشتن بر کسری بودجه و عملکرد ضعیف دولت، از انتقال نقدینگی به بخش تولید صحبت می‌کنند. تکرار ادعاهای غیرعلمی و در پیش گرفتن سیاست‌های خلق الساعه و غیرکارشناسی چنان بر پیکر اقتصاد ایران ضربه وارد آورده که بازارهای رسمی را دچار رکود تورمی کرده و به بازارهای غیررسمی مانند رمزارزها رونق و اعتبار بیشتری بخشیده است. آنچه که امروز اقتصاد ایران و به طریق اولی بازار سرمایه نیاز دارد، کاهش مداخله دولت خصوصا در قیمت‌گذاری و نیز احترام به مالکیت خصوصی و مبادلات آزاد و داوطلبانه شهروندان ایرانی است. هر راهبردی که به محدودیت بیشتر، مالیات ستانی بیشتر و سیاست دستوری منجر شود محکوم به شکست است، ولو اینکه در کوتاه مدت بخشی از کسری بودجه را پوشش دهد. 

ریزش شاخص‌های بازار سهام

در روز سه‌شنبه شاخص کل بورس هزار و 594 واحد ریزش کرد و به رقم 2 میلیون و 90 هزار و 304 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن 2 هزار و 204 واحد پایین آمد و در رقم 732 هزار و 594 واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس 141 واحد افت کرد و به رقم 25 هزار و 83 رسید. شاخص هم وزن فرابورس نیز کاهش 390 واحدی داشت و به سطح 136 هزار و 219 واحد رسید. 

در پایان معاملات ‌روز سه‌‌شنبه، 32 درصد بازار رشد قیمت داشتند و قیمت سهام 68 درصد از نمادهای بازار افت کرد.

بیشترین افزایش قیمت

روز سه‌شنبه در بورس شرکت کویر تایر (پکویر)، شرکت سیمان داراب (ساراب) و شرکت قند لرستان (قلرست) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت شهرسازی و خانه سازی باغمیشه (ثباغ)، شرکت مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان (زماهان) و شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد (زشگزا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای ولملت (شرکت واسپاری ملت)، شفارس (شرکت صنایع شیمیایی فارس) و واعتبار (شرکت سرمایه گذاری اعتبار ایران) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت بیمه پاسارگاد (بپاس)، شرکت پتروشیمی ارومیه (شاروم) و شرکت سرمایه گذاری توسعه گوهران امید (گوهران) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات سه‌شنبه، 50 نماد صف خرید داشتند و 52 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 7 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 323 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 29 درصدی به 156 میلیارد تومان رسید.

021124