به گزارش اکوایران، بورس تهران در ماه‌های گذشته با چالش‌های متعددی همراه بوده است. بازار سهام در بهمن ماه شاهد ریزش شاخص‌های سهامی و افت شدید ارزش معاملات خرد سهام بود. معاملات سهامی روزانه در بهمن ماه علاوه بر سطح پایین ارزش معاملات، با خروج شدید سرمایه حقیقی همراه بود و در 21 روز معاملاتی این ماه، تنها 2 روز معاملاتی، خالص جریان پول حقیقی روزانه مثبت به ثبت رسید.

شاخص‌های سهامی اصلی بازار سهام نیز در بهمن ماه امسال شرایط مساعدی نداشتند. شاخص کل بورس تهران در انتهای دی ماه تراز 2 میلیون و 166 هزار و 927 واحدی داشت که با 95 هزار و 832 واحد ریزش به میزان 4.4 درصد، در انتهای بهمن ماه با تراز 2 میلیون و 71 هزار و 95 واحد بسته شد. شاخص کل هم‌وزن بورس تهران نیز که در انتهای دی ماه با تراز 754 هزار و 333 واحدی بسته شد؛ در انتهای بهمن ماه با کاهش تراز 27 هزار و 33 واحدی به میزان 3.6 درصد، در تراز 727 هزار و 300 واحدی بسته شد.

«پرسپولیس» تن ماهی تولید می‌کند

دبل صنعت خرده فروشی در بازدهی ماهانه

در بین بازدهی بهمن ماه 30 صنعت بزرگ بورس تهران، عملکرد یازده صنعت از شاخص هم‌وزن بورس تهران بهتر بود و پنج شاخص صنعت بازدهی متوسطی به نسبت شاخص هم‌وزن و شاخص کل داشتند و از سوی دیگر نیز، چهارده شاخص صنعت عملکرد ضعیف‌تری به نسبت شاخص کل داشتند.

در بین یازده صنعت اول نیز چهار شاخص صنعت رشد تراز داشتند و هفت شاخص صنعت بازدهی منفی کمتر از 3.6 درصد به ثبت رساندند. بیشترین بازدهی بهمن ماه شاخص 30 صنعت بزرک بورس تهران به صنعت خرده فروشی با رشد تراز 3 درصدی تعلق گرفت. نکته قابل توجه در بازدهی شاخص این صنعت، صدرنشینی این صنعت در بازدهی دی ماه بود که در بهمن ماه نیز برای دومین ماه پیاپی به ثبت رسید.

021201

پس از صنعت خرده فروشی، صنایع بیمه، لاستیک و رادیوی نیز با رشد تراز در بهمن ماه همراه شدند. در بین هفت صنعت بعدی نیز نام صنایع سیمان، سرمایه‌گذاری‌ها، فلزات اساسی و انبوه‌سازی به چشم می‌خورد. صنعت محصولات شیمیایی نیز به عنوان سنگین‌ترین صنعت بورس تهران، در بهمن ماه با 3.8 درصد ریزش تراز، عملکرد بهتری به نسبت شاخص کل داشت و از عوامل اصلی ریزش شاخص کل نبود.

در بین چهارده صنعتی که در بهمن ماه افت تراز بیشتری به نسبت شاخص کل داشتند؛ شاخص صنعت استخراج کانه‌های غیر فلزی با ریزش تراز 10.8 درصدی بیشترین افت تراز را به ثبت رساند و پس از آن صنایع فنی مهندسی و بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، به ترتیب با ریزش تراز 9.1 درصدی و 8.8 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. با این اوصاف می‌توان صنایع بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، فرآورده‌های نفتی، مواد دارویی، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی، خودرو و ساخت قطعات و استخراج کانه‌های فلزی را لنگر‌های شاخص کل در بهمن ماه دانست.

ارزش دلاری بورس تهران به شاخص کل 500 هزار واحدی رسید!