به گزارش اکوایران مس هفته پایانی فوریه 2024 را کاهشی آغاز کرد؛ به این ترتیب تا میانه روز دوشنبه 26 فوریه حدود یک درصد از ارزش فلز سرخ در معاملات آتی کامکس آمریکا کاسته شد و این فلز با نرخ 3.83 دلار به ازای هر پوند معامله شد. این رقم کمترین بهای فروش مس در این بازار پس از روز 19 فوریه بود.

محرک‌های پولی چین کافی نیست

فلز سرخ ظرف روزهای اخیر میان سیگنال‌های متعدد و متناقض در نوسان است؛ در شرایطی که داده‌های اقتصادی چین فعالان بازارهای کالایی را ناامید کرده است؛ فعالان بازارهای کالایی چشم‌انتظار انتشار داده‌های اقتصادی جدید از ایالات متحده برای روزهای پیش‌رو هستند.

بانک خلق چین برای بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد محرک‌های جدیدی را به تصویب رسانده است؛ اما به نظر می‌رسد که فعالان بازارهای کالایی؛ میزان محرک‌های اعمالی از سوی دولت چین را برای تحریک واقعی اقتصاد ناکافی می‌دانند؛ به این ترتیب فلز سرخ ظرف روزهای اخیر مجدد وارد فاز کاهش قیمت شده است.

بانک خلق چین یک هفته پس از پایان تعطیلات رسمی به مناسبت سال نوی چینی از کاهش 25 واحدی در نرخ بهره وام پنج ساله در این کشور خبر داد. به این ترتیب نرخ بهره وام 5 ساله از 4.2 درصد به 3.95 درصد کاهش یافت؛ این در حالی بود که نرخ بهره وام یک ساله بدون تغییر و برابر 3.45 درصد باقی ماند. این بیشترین کاهش نرخ بهره در این کشور پس از اصلاح سیستم LPR در چین در سال 2019 بود.

افزایش موجود مس در انبارهای بورسی

داده‌های جدید نشان می دهد که موجودی مس قابل تحویل در انبارهای اصلی چین به 181 هزار و 323 تن در هفته منتهی به 23 فوریه رسیده است. این رقم نسبت به موجودی این انبارها در ابتدای سال نوی چینی رشدی 2 برابری داشته است. همچنین موجودی مس در انبارهای بورسی چین نسبت به زمان مشابه در سال قبل جهشی 500 درصدی داشته است. این رشد موجودی عمدتا در اثر کاهش تقاضا رقم خورده و سیگنال منفی موثری برای فلز سرخ به ارمغان آورده است.

ظرف 4 ماه گذشته از اکتبر 2023 تا ژانویه 2024 برای 4 ماه متوالی شاخص مدیران خرید بخش تولید چین منفی اعلام شد؛ در این شرایط تحلیلگران انتظار دارند که شاخص مدیران خرید بخش تولید چین برای ماه فوریه نیز کمتر از 50 واحد و مجدد در فاز رکود اعلام شود. این موضوع بر فشار کاهش نرخ در بازار فلزاتی نظیر مس افزوده است.