به گزارش اکوایران، استمرار افزایش انتظارات تورمی زمینه رونق نسبی در رینگ روز گذشته پلیمرها را در پی داشت؛ اما در معاملات 14 اسفند این بازار خبری از رقابت هیجانی نبود. به این ترتیب بیشترین رقابت قیمتی برای پلی پروپیلن شیمیایی ZB332C شرکت نوید زرشیمی انجام شد و این محصول با رقابت قیمتی 35 درصدی معامله شد.

در شرایطی که نرخ ارز در بازار آزاد به کانال قیمتی 60 هزار تومان صعود کرده است و نرخ حواله ارز در بازار مبادله با نرخ ارز در بازار آزاد فاصله‌ای 50 درصدی یافته است؛ رقابت 35 درصدی هیجانی تلقی نمی‌شود.

فروش PP شیمیایی هیجانی نبود

بررسی داه‌های معاملاتی رینگ فیزیکی بورس کالای ایران از عرضه 5 هزار و 601 تن انواع پلی‌پروپیلن شیمایی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران حکایت دارد. برای این محصول تقاضایی بالغ بر 9 هزار و 204 تن به ثبت رسید و در نهایت 5 هزار و 447 تن معادل 97 درصد عرضه‌ها معامله شد. عدم توازن در زنجیره PP شیمیایی ظرف سال‌های اخیر این صنعت را با چالش برتری تقاضا نسبت به عرضه و بروز رقابت‌های هیجانی مواجه کرده است، این موضوع در برهه‌هایی که به هر دلیلی از میزان تولید و عرضه  PP شیمیایی کاسته شود، به شکل جدی‌تری بروز می‌کند.

بیشترین رقابت قیمتی ثبت شده در رینگ فیزیکی روز 14 اسفند پلیمرها مربوط به یکی از انواع پلی‌پروپیلن شیمایی عرضه شده در این بازار بود که با رقابت 35 درصدی معامله شد. این در حالی بود که برخی عرضه‌ها بدون رقابت نیز معامله شدند. با توجه به فاصله 50 درصدی میان نرخ ارز در بازار آزاد و نرخ معیار ارز در تعیین قیمت پایه و پیش‌بینی رشد مستمر قیمت‌های پایه در میان مدت و تداوم برتری تقاضا نسبت به عرضه در رینگ PP شیمیایی نمی‌توان گفت که این محصول با رقابت هیجانی به فروش رفته است.