به گزارش اکوایران، بازار سهام در سال‌های اخیر با چالش‌های فراوانی دست و پنجه نرم کرده است. بحران‌های صنایع سنگین بازار سهام که معمولا از سیاست‌گذاری‌های اقتصادی دولت نشأت گرفته، اولین متهم این پرونده به شمار می‌رود. بی‌اعتمادی سهامداران نسبت به متولیان بورس تهران و جریان اقتصادی کشور یکی دیگر از متهمان ردیف اول پرونده ناکارآمدی بازار سهام است.

این بی‌اعتمادی را می‌توان حداقل ناشی از دو مسئله دانست. در وهله اول، ریزش تاریخی مرداد ماه سال 1399 موجب ترس عمومی از موقعیت‌های سهامی شد و در وهله دوم نیز عدم بازدهی مناسب بازار سهام پس از این ریزش تاریخی، سهامداران را از حضور در بازار سهام منصرف کرده است.

بحران‌های بازار سهام، نتیجه رشد اقتصادی ضعیف

بازار سهام آیینه تمام نمای اقتصاد یک کشور به شمار می‌رود. برخی از فعالان بورس تهران نسبت به روند مدیریت بازار سهام انتقاداتی را مطرح می‌کنند و معتقدند با تغییر مدیریت بازار سهام، مشکلات بورس تهران حل می‌شود. با وجود اینکه نمی‌توان انتقادات مطرح شده را رد کرد، باید در نظر گرفت که مدیریت نادرست یک بازار سهامی در محیط اقتصادی سالم، نمی‌تواند موجب توقف ارزش بازار سهام طی چهار سال و نیم شود.

التهاب انتخاباتی در بازارها نزولی ولی سنگین است/ اثر اولین مناظره دور دوم بر بازار

برخی از فعالان بازار سهام بر این باور هستند که سرمایه‌گذاری بلند مدت در سهام قطعاً بازدهی بیشتری نسبت به دیگر بازار‌های موازی دارد. این باور کاملا نسبی بوده و در بسیاری از مقاطع زمانی شاهد درجا زدن بلند مدت شاخص‌های سهامی با رکود معاملاتی بودیم. این مسئله به این بستگی دارد که منظور ما از سرمایه‌گذاری بلند مدت چند سال باشد. از سوی دیگر نیز در صورتی که یک شرکت درگیر زیان‌دهی شود و هر ساله با انباشت بیشتر زیان مواجه باشد؛ سهامش چگونه می‌تواند بازدهی بیشتری نسبت به بازارهای موازی داشته باشد.

ریزش 68 درصدی ارزش دلاری بورس تهران

ارزش دلاری بورس تهران که در نوزدهم مرداد ماه سال 1399 به سطح 357 میلیارد دلاری رسیده بود؛ در دوازدهم تیرماه امسال و پس از نزدیک به چهار سال به سطح 115 میلیارد دلاری رسیده و 67.7 درصد ( 241.6 میلیارد دلار) کاهش داشته است. این سطح از ارزش دلاری بورس تهران در انتهای دی ماه سال 1398 تجربه شده بود و در واقع شاهد درجا زدن 53 ماهه ارزش دلاری بازار سهام با وجود عرضه‌ اولیه‌هایی انجام شده در این مدت هستیم.

حال باید منتظر باشیم تا تأثیر تصمیمات و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی دولت چهاردهم را بر روند توسعه و سود‌آوری صنایع سنگین مشاهده کنیم.

روز مهم برای دلار و یورو