به گزارش  اکوایران ، برای پیش بینی بورس امروز – ‌شنبه هشتم آبان- به روند بازار سهام در روز چهارشنبه نگاه می‌کنیم. روز چهارشنبه شاخص کل بورس 9 هزار و 501 واحد صعود کرد.

همچنین شاخص کل فرابورس رشد 137 واحدی داشت اما شاخص هم‌وزن 50 واحد افت کرد.

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 235 نماد رشد قیمت و 247 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 48 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 51 درصد بازار افت قیمت داشتند. بنابراین بازار سهام به تعادل نسبی رسید. این در حالی است که در روزهای شنبه و دوشنبه 87 درصد نمادهای بازار کاهش قیمت داشتند و روز سه‌شنبه 70 درصد سهم‌های بورسی و فرابورسی قرمزپوش بودند.

سهم‌های صعودی

روز چهارشنبه در بورس شرکت‌های خدمات انفورماتیک (رانفور)، بورس کالای ایران (کالا) و شرکت کشت و صنعت پیاذر (غاذر)‌ بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت فرابورس ایران (فرابورس)، بیمه اتکایی ایرانیان (اتکای) و ریل پرداز نوآفرین (حآفرین) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

سهم‌های نزولی

در بورس شرکت قند لرستان (قلرست)، پارس الکتریک (لپارس) و مهندسی نصیر ماشین (خنصیر) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش (تاپکیش)، تولید و خدمات صنایع نسوز توکا (کتوکا) و سرمایه گذاری میراث فرهنگی (سمگا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای  بورس  در انتهای معاملات روز چهارشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌شنبه است. در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار با مازاد عرضه‌ی 36 میلیارد تومانی بسته شد.

در پایان معاملات چهارشنبه 53 نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید 44 نماد بود. همچنین در این روز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 43 درصد افت کرد و در رقم 164 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به سه‌شنبه 26 درصد کاهش یافت و 200 میلیارد تومان شد. 

پیش بینی بورس

سهم‌های پُرتقاضا

روز چهارشنبه نماد کالا (شرکت بورس کالای ایران) با صف‌ خرید 38 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از کالا، نمادهای فرابورس (شرکت فرابورس ایران) و رانفور (شرکت خدمات انفورماتیک) بیشترین صف خرید را داشتند.

 سهم‌های صفِ فروش

روز چهارشنبه بیشترین صف فروش به نماد لپارس (شرکت پارس الکتریک) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 39 میلیارد تومانی داشت. پس از وسرضوی، خنصیر (شرکت مهندسی نصیر ماشین) و وسرضوی (شرکت سهام عدالت استان خراسان رضوی) بیشترین صف فروش داشتند.

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز

در آخرین روز معاملاتی هفته شاهد احیای روند صعودی بورس بودیم. پس از توقف روند نزولی شاخص کل در روز سه‌شنبه، روز چهارشنبه بازار سهام به تعادل نسبی رسید. نیمی از نمادهای بازار سبزپوش شدند و شاخص هم وزن تنها 50 واحد افت کرد.

اما رشد شاخص کل برای سهامداران کافی نیست چرا که 3 روند نزولی مهم در درون بازار سهام به چشم می‌خورد. روز چهارشنبه برای هشتمین روز متوالی خالص ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد که در مجموع 3 هزار و 700 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شده است.

علاوه بر این روز چهارشنبه باز هم و پس از یک روز وقفه، معاملات بازار با مازاد عرضه بسته شد و ارزش صف‌های فروش در پایان معاملات 200 میلیارد تومان بود. صف‌هایی که می‌توانند به بازار روز شنبه سرریز شوند و –دست کم- بر فضای پیش معامله و سفارشات ابتدای بازار تأثیر منفی بگذارد.  

همچنین، در این روز، رکود معاملات سهام نیز عمیق‌تر شد و ارزش معاملات خرد به کمترین رقم در 4 ماه اخیر رسید. رکود بازار، خروج نقدینگی حقیقی و مازاد عرضه در پایان روز معاملاتی قبل 3 علامت نزولی برای معاملات امروز هستند.

علاوه بر روندهای درونی بازار، دو متغیر تأثیرگذار بر بازار سهام قیمت کامودیتی‌ها و نرخ ارز است. ناظران همواره بر حساسیت بازار به قیمت دلار تأکید دارند. قیمت دلار در پایان هفته روند نزولی پیدا کرد. روز پنجشنبه قیمت دلار تا 27 هزار و 600 تومان پائین آمد و در بازار فردایی نیز قیمت دلار به 27 هزار و 500 تومان کاهش یافت. 

در هفته‌های اخیر قیمت کامودیتی‌های حوزه انرژی افزایش یافته است و در حوزه‌های دیگر صنعتی ثبات قیمتی دیده می‌شود. بنابراین برخی از تحلیل‌گران رشد قیمت سهم‌های شاخص‌ساز و کامودیتی‌محور مانند فولاد، کگل، فملی، نوری، شبندر، شاراک، کچاد، شپنا، کنور، ومعادن، شتران، فخوز، پارس، شیران، پارسان و شبریز در روز چهارشنبه را به رشد قیمت کامودیتی‌ها مرتبط می‌دانند.  

پیش بینی بورس