به گزارش اکوایران، ارزش معاملات انجام شده در روز شنبه برای بازار بورس تهران رقم ۳۲۰۰ میلیارد تومان بود و این کاهش ارزش معاملاتی نسبت به روزهای پیشین به‌قرار گرفتن بازار در یک روز بین تعطیلی بر می‌گردد. اما شاخص توانست رشد بیش از ۱۵ هزارواحدی را به خود ببیند و ارزش بازار بورس تهران نیز کمی از ۶۵۰۰ همتی فاصله بگیرد تا در نهایت در اولین روز کاری شهریورماه عدد ارزش بازار بورس تهران روی رقم ۶۶۹۵ هزار میلیاردتومانی قرار گرفته باشد.

 فلزات اساسی چندهفته‌ای است که در صدر برترین ارزش معاملاتی در بین گروه‌های بازار سرمایه را به خود گرفته است و با ۱۴۴ میلیارد تومان برترین گروه بازار از نظر ارزش معاملاتی در بازار روز شنبه بود .

 گروه شیمیایی و گروه خودرویی نیز رتبه‌های خود را در این چند روز اخیر حفظ کرده‌اند و به ترتیب با ۱۰۸ و ۸۱ میلیارد تومان در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارد.

 این موضوع که ارزش معاملاتی گروه خودرویی در رتبه نخست نیست و همچنین رقم آن کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان است جای سؤال است که چه به‌روز بازار سرمایه آمده است که رقم ارزش معاملاتی گروه خودرویی به‌عنوان لیدر سنتی بازار سرمایه در رتبه سوم قرار دارد و ارزش معاملاتی آن به زحمت به ۸۰ میلیارد تومان می‌رسد.

 اما وزیر امور خارجه در انتهای هفته گذشته در شبکه خبر حاضر شد و از برنامه‌های این وزارتخانه گفت؛ اما نکته‌ای در صحبت‌های خود داشت که نقل محفل این روزهای تعطیل اهالی بازار سرمایه شده است و در نهایت عباس عراقچی با ذکر این نکته که مرگ برجام را اعلام نکردم عنوان داشته است که من چنین صحبتی نکردم؛ اما برجام به شکل فعلی قابل احیا نیست؛ ولی حتماً اشکال دیگری برای توافق وجود خواهد داشت که ما دنبال خواهیم کرد.

 اما بازار نرخ بهره نیز طبق آخرین گزارش‌های منتشر شده ارقامی را نشان می‌دهد که گویای افت بیش از ۱۰ درصدی نسبت به ماه‌های گذشته است و به محدوده‌های ۲۸ درصدی رسیده است. ارقامی که در بهار سال جاری به اعداد و ارقام بالاتر از ۳۸ درصد نیز رسیده بود و فضای تلخی را برای بازار سرمایه ایجاد کرده بود. در این روزها همه از دولت چهاردهم انتظار دارند تا برای اعتمادبخشی به بازار سرمایه در بین جامعه تلاش کنند و محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس عنوان کرده است که از دولت چهاردهم، به ویژه وزارت اقتصاد، انتظار می‌رود ضمن اعتمادسازی، بسترهای لازم را برای حضور مردم در بازار سرمایه با هدف خرید سهام شرکت‌های تولیدی فراهم کند.

 بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

 در جریان معاملات روز شنبه در بازار بورس تهران شاخص کل رشد بیش از 15 هزار واحدی را به خود دید و اگر دامنه نوسان محدود نبود شاید این رقم بیشتر هم می‌شد و رخ بازار را سبزتر می‌کرد. هر چند که هنوز بازار به وضعیت فروش و سود آوری شرکت‌ها برای تابستان سال جاری شک دارند .

 بازار در این روزها نگاهی به سامانه کدال دارد تا وضعیت فروش ماهانه شرکت‌ها برای مرداد ماه را منتشر کنند تا ببیند در این بی برقی‌های تابستانه چقدر مقدار تولید و فروش را برای خود ثبت کرده‌اند و آیا امیدی به رشد شاخص به دلیل سودآوری شرکت‌ها وجود خواهد داشت یا خیر؟

 اما شاخص کل از منظر تکنیکالی دو مشکل اساسی را با خود حمل می‌کند ارزش معاملات کم که برای تحلیل تکنیکالی لازم است و دامنه محدود که اجازه تغییرات را به نمودار شاخص نمی‌دهد به همین خاطر عملاً باید همچنان صبر پیشه کرد تا بازار به روال سابق خود باز گردد.

کل