به گزارش اکوایران و بر اساس گزارش فست‌مارکتز (Fastmarkets) بهای سنگ‌آهن عیار 62 درصد وارداتی به بنادر شمالی چین در روز دوشنبه اول نوامبر به 103 دلار و 43 سنت رسید که این نرخ نسبت به قیمت معامله این محصول در روز جمعه 3.7 درصد کمتر بود.

همچنین در این روز بهای سنگ‌آهن معیار بورس کالای دالیان برای تحویل در ماه ژانویه با 5.7 درصد کاهش نسبت به قیمت قبلی معامله در این بازار به 619 یوان به ازای هر تن برابر 96 دلار و 68 سنت در هر تن رسید.

در پی هشدارهای جدی دولت چین به منظور کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای در این کشور کارخانه‌های فولادسازی، سیمانی و کک‌سازی در شهر تانگشان چین که قطب فولادسازی این کشور است دستور کاهش تولید گرفته‌اند. این موضوع با کاهش تقاضا برای سنگ‌آهن زمینه عقبگرد جدید قیمتی در این بازار متزلزل را فراهم کرده است.

در عین حال داده‌های گروه SteelHome نشان می‌دهد که میزان ذخایر وارداتی سنگ‌آهن در بنادر چین در هفته جاری با کاهش 2.1 میلیون تنی به 142 میلیون و 300 هزار تن رسیده است. این سیگنالی جهت تقویت قیمتی بازار سنگ‌آهن به‌شمار می‌رود، هر چند در شرایط فعلی و با توجه به جو منفی حاکم بر بازار بعید است که این سیگنال به رشد قیمتی در بازار منجر شود.

تحلیلگری از Haitong Futures در یادداشتی به وضعیت بازار فولاد چین اشاره کرد و گفت: بهای فولاد در چین تحت تاثیر افت بهای مواد اولیه شامل سنگ‌آهن و زغال‌سنگ و در نتیجه کاهش هزینه تولید رو به کاهش گذاشته است. به این ترتیب در کوتاه مدت شاهد اثرگذاری افت قیمت مواد اولیه در بازار فولاد به جای عوامل بنیادی هستیم.

در شرایطی که کاهش بهای مواد اولیه فولادسازی اجازه افت نرخ را به فولادسازان می‌دهد، محدودیت در تولید فولاد چین به‌عنوان پارامتری بنیادی، سیگنالی در جهت رشد قیمتی فولاد در بازارهای این کشور به‌شمار می‌رود.