به گزارش اکوایران، عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد امروز -20 شهریور- در پایان جلسه فوق‌العاده شورای عالی بورس و اوراق بهادار، اظهار کرد:

  • در جلسه شورای عالی بورس در روز شنبه هفته جاری استعفای مجید مورد پذیرش قرار گرفت و در جلسه امروز از میان گزینه‌های پیشنهادی مختلف که رزومه آنها مورد بررسی من و اعضای شورا قرار گرفت و شورا با اجماع کامل، ابتدا به عضویت صیدی در هیات مدیره و در ادامه، ریاست سازمان بورس، رای داد و از این لحظه او فعالیت خود را بعنوان رئیس سازمان بورس آغاز خواهد کرد.

  • حقیقت آن است که اعتماد مردم به بازار سرمایه، تا حدودی از دست رفته است و اولین و فوری‌ترین کار ما بازگرداندن اعتماد آنها به این بازار خواهد بود. بازار بورس از نظر تأمین مالی سرمایه‌گذاری کشور در جایگاه بسیار حساس و مهمی است و ما نمی‌توانیم از آن غفلت کنیم.

  • در شرایط فعلی و در غیاب بازار سرمایه، بار تامین مالی روی دوش بازار پول افتاده است که امیدوارم با سیاست‌های دولت، بتوانیم جریان تامین مالی را به سمت بازار سرمایه گسیل بدهیم.

  • باید نشان دهیم که بازار بورس یکی از جاهایی است که بصورت شفاف، مطمئن و قابل اطمینان به کار خودش ادامه می‌دهد. عملکرد ما باید طوری باشد که این شائبه به وجود نیاید که دخالت‌هایی وجود دارد و اتفاقاتی در آن می‌افتد و مثلاً کسانی از اطلاعات درونی آن استفاده می‌کنند. این نکته‌ای است که به رئیس جدید سازمان بورس تأکید کردم که حتماً باید رعایت کند.

دولت به‌طور کامل پشت بورس است

  • دولت به طور کامل پشت بورس است و روزهای خوبی را برای بورس خواهیم دید. سیاست‌گذاری‌ها، قیمت‌گذاری‌ها، دخالت‌های موردی، مسئله نرخ ارز و اختلاف نرخ آن در بازار آزاد با نیمایی و… از جمله مسائل مهمی هستند که صنایع ما را دچار مشکل کرده و باعث شده است، سود شرکت‌های بورسی تقریباً ۵۰ درصد نسبت به دوره گذشته کاهش پیدا کند.

  •  این خوب نیست و باید به کمک سایر اعضای دولت کاری کنیم که این روند متوقف شود و شاهد افزایش سودآوری و بهره‌وری شرکت‌های بورسی باشم. این جز با تعامل رئیس سازمان بورس با سایر اعضای دولت به دست نمی‌آید و اتفاقاً یکی از دلایلی که صیدی را انتخاب و به شورا معرفی کردم این است که می‌تواند تعامل خوبی با وزرای دولت و رؤسای سازمان‌های مرتبط با بورس برقرار کند.

حجت‌اله صیدی، نیز در حاشیه جلسه شورای عالی بورس و پس از انتخاب به عنوان چهاردهمین رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد:

  • بازار سرمایه در همه دنیا دارای چالش‌های خاص خود است، در سال‌های اخیر شاهد افزایش ریسک های بازار در ایران بوده‌ایم.

  • بخشی از این اتفاق ناشی از عدم قطعیت‌ها و عدم تعادل‌های موجود در اقتصاد ایران و بخش دیگر آن نیز تحت تاثیر تحولات سیاسی، اجتماعی و بین‌المللی است. اقتصاد ایران به شدت نیازمند مثبت شدن نرخ رشد سرمایه است؛ رفع مشکلات بازار سرمایه و مسائل مربوط به آن، مقدمه تشکیل سرمایه را فراهم می ‌کند.

  • امیدواریم بتوانیم با افزایش شفافیت، ارتقای کارایی بازار، کاهش ریسک و صیانت از حقوق سهامداران کمک کننده به تشکیل سرمایه و کسب بازده مناسب از بازار سرمایه باشیم. برنامه اصلی مدیریت جدید بازار سرمایه کاهش ریسک در بازار و افزایش اعتماد به بورس است.

اعضای شورای عالی بورس در نشست فوق‌العاده ظهر امروز -۲۰ شهریور- به حجت‌اله صیدی به عنوان عضو هیات مدیره و رییس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار رأی اعتماد دادند.