به گزارش اکوایران، در هفته اخیر بورس تهران در مجموع روند نزولی داشت. در روز شنبه شاخص کل بورس تهران 7 هزار و 665 واحد افت کرد و 96 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. روز یکشنبه نیز شاخص 13 هزار و 612 واحد پایین آمد و به زیر محدوده 2 میلیون و 100 هزار واحد وارد شد و 203 میلیارد تومان سرمایه خارج شد. 

دوشنبه شاخص 7 هزار و 805 واحد بالا آمد و 313 میلیارد تومان سرمایه حقیقی به بازار وارد شد. سه‌‌شنبه شاخص 7 هزار و 749 واحد افت کرد و رقم پول حقیقی ورودی 121 ملیاررد تومان بود.

در آخرین روز معاملاتی هفته نیز شاخص 4 هزار و 193 واحد ریزش کرد و 158 میلیارد تومان سرمایه وارد بازار شد.

بنابراین در هفته اخیر شاخص در مجموع 25 هزار و 141 پایین آمد و افت 1.1 درصدی را ثبت کرد. شاخص کل هم وزن نیز در مجموع 13 هزار و 835 واحد صعود کرد و رشد 2 درصدی را ثبت کرد. 

همچنین ارزش معاملات خرد سهام پایین‌تر از هفته پیشین بود. در هفته اخیر میانگین ارزش معاملات خرد 3 هزار و 294 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 3 هزار و 379 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 2 درصدی داشته است. در هفته اخیر در مجموع 193 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار وارد شد.

ورود سرمایه در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه نشانه خوبی برای فعالان بازار سرمایه است. با آنکه ریزش شاخص کل با جلوداری نمادهای بزرگ بازار اتفاق افتاد اما نمادهای کوچک و متوسط بازار رشد قیمت داشتند. همه این‌ها در شرایطی رخ داده که محدودیت 3 درصدی دامنه نوسان قیمت سهام در هفته اخیر اعمال شد. آغاز اعمال محدودیت دامنه نوسان به مرگ نابهنگام ابراهیم رئیسی برمی‌گردد و پس از آن به نظر می‌رسید فرایند انتقال قدرت و نیز احتمال درگیری نظامی میان ایران و اسرائیل از علل تداوم دامنه نوسان بودند اما علت تداوم آن تاکنون نامشخص است. محدودیت دامنه نوسان به ارزش پایین معاملات، رشد صف نشینی و کاهش نقدشوندگی بازار سهام منجر شده است. در وضعیتی که بازارهایی مثل رمرزارزها توانسته‌اند سرمایه خارج شده از بورس را جذب کنند، بازار سهام به علت محدودیت دامنه نوسان نقدشوندگی کمتری پیدا کرده که به این معنی است که یکی از اندک مزایای این بازار از دست رفته است.  

مدیریت جدید سازمان بورس باید سعی کند با سیاست گذاری شفاف بر افزایش اعتماد سرمایه گذاران بیفزاید. مزایای بازار سهام می‌تواند مواردی مثل شفافیت و نقدشوندگی باشد. مواردی که سیاست گذار از طریق آنها توان بهبود وضعیت بازار را دارد.