به گزارش اکوایران، هفته گذشته موضوع استیضاح سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراهیم رئیسی برای سومین بار پس از استقرار دولت مطرح شد. طبق آخرین اعلام سخنگوی هیات رئیسه مجلس، زمان استیضاح جدید وزیر صمت به 10 آبان موکول شده است. پیشتر این زمان 8 آبان بود.

این زمان به دنبال اعلام وصول استیضاح فاطمی‌امین در 27 مهر تعیین شد؛ یعنی حدود 5 ماه قبل از پیگیری نمایندگان برای استیضاح او . اواخر خرداد سال جاری بود که  طرح استیضاح وزیر صمت برای دومین بار مطرح شد. اما اندکی بعد نمایندگان به او مهلت دو ماهه دادند تا وعده‌هایش را عملی کند. بدین ترتیب طرح استیضاح به حالت تعلیق درآمد. اما مجددا 27 مهرماه این طرح به جریان افتاد. استیضاحی که با اما و اگرهای فراوانی روبرو است. دو روز پیش از اعلام وصول استیضاح یکی از  امضا کنندگان این طرح اعلام کرد که عملکرد  فاطمی امین در حوزه خودرو و صادرات قابل تقدیر است. پس آن نیز گروهی دیگر از مجلسیان بر طبل مخالفت با استیضاح فرو کوفتند. این واکنش به باور تحلیلگران نشان از لابی بالای دولت در جریان حفظ فاطمی امین است. برهمین اساس نیز پیش از جلسه استیضاح وزیر توانست مجوز باز شدن ثبت سفارش خوردو را صادر کند تا راهی برای فرار او از استیضاح باشد.

البته برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند، استیضاح و یا استعفای اجباری او قطعی است و مدتی است، مذاکرات برای انتخاب جانشین او آغاز شده است. گفته می‌شود، گزینه‌های احتمالی نیز مهدی غضنفری، رییس هیئت عامل صندوق توسعه ملی و یا مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد هستند.

در این بین برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند، بازی استعفا اجباری و یا استیضاح برای باز شدن راه واردات خودرو و تشکیل وزارت بازرگانی است. دو خواسته‌ای که وزیر صمت از ابتدای وزارتش برای اجرای آنها مقاومت می‌کرد. اما اکنون نمایندگان خواسته اولی را به کرسی نشاندن؛ حدود 3 روز پیش سامانه ثبت سفارش خودرو باز شد. حالا مجلسیان با ادامه این بازی به دنبال به کرسی نشاندن خواسته دوم خود هستند.

یک منبع آگاه دراین‌باره به اکوایران گفت: درصورتی که فاطمی امین خواسته دوم مجلس را اجرا نکند؛ قطعا او را کنار می‌گذارند. اما اگر وزارت بازرگانی تشکیل شود؛ مهدی غضنفری و یا مهدی اسلام پناه گزینه‌های احتمالی وزارت تجارت آتی خواهند بود.