به گزارش اکوایران، از ساعت 8 صبح امروز (شنبه، 20 اسفند 1401) درهای اتاق‌های سراسر کشور به‌روی نامزدهای انتخاباتی گشوده شد. نامزدهای اتاق تهران نیز همزمان با سایر اتاق‌ها در حال ورود به سالن 8 نمایشگاه بین‌المللی تهران هستند تا بر سر دریافت 40 کرسی اتاق تهران رقابت کنند.

در حال حاضر در اتاق تهران طبق آخرین داده‌ها، تعداد نامزدهای نهایی انتخابات این اتاق بعد از حذف نامزدهای انصرافی به 188 نامزد رسیده است. به این ترتیب 86 نفر در گروه بازرگانی، 75 نفر در گروه صنعت، 17 نفر در گروه کشاورزی و 10 نفر در گروه معدن به رقابت خواهند پرداخت. سخت‌ترین رقابت در این دوره در گروه‌ بازرگانی شکل گرفته است؛ جایی که 86 نفر برای تصاحب 16 کرسی هیات نمایندگان رقابت می‌کنند، یعنی برای هر صندلی 5.38 نفر نامزد شده‌اند.

در بخش صنعت برای هر یک صندلی از 14 صندلی 5.36 نامزد حضور دارد. برای دو بخش کشاورزی و معدن که تعداد صندلی‌ها به ترتیب 6 و 4 است، برای هر کرسی 2.8 و 2.5 نفر رقابت خواهند کرد.

وضعیت شمارش آرا

پس از پایان انتخابات در ساعت 18:00 امروز، طبق اعلام انجمن نظارت بر انتخابات اتاق، بر مبنای تقویم انتخابات، 21 اسفند شمارش آرا در تمام شهرستان‌ها آغاز می‌شود. ظرف سه روز افراد می‌توانند اعتراض‌های خود را اعلام کنند. برای اعتراض به رأی هیات نظارت در انجمن چهار روز زمان وجود دارد. 22 فرودین انجمن رسیدگی می‌کند و بعد داوطلبین ظرف سه روز می‌توانند شکایت خود نسبت به رأی انجمن را به شورای عالی نظارت منتقل کنند که آنها اعلام نظر قطعی خواهند کرد.

در نهایت 11 اردیبهشت اسامی قطعی توسط انجمن نظارت در روزنامه دنیای اقتصاد چاپ خواهد شد. در 20 اردیبهشت 1402 نیز اعتبارنامه‌ها با امضای رئیس انجمن صادر خواهد شد. این انجمن تا یک هفته بعد از انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران مسئولیت خواهد داشت و بعد از آن به کار خود پایان خواهد داد.

جزئیاتی از روند برگزاری انتخابات تهران

نفر اول که در انتخابات این دوره رای داد، بهمن عشقی - دبیرکل اتاق بازرگانی تهران - و نفر دوم نیز ناصر ریاحی - خزانه‌دار اتاق بازرگانی تهران - بود.

دقایقی بعد هم مسعود خوانساری در محل رای‌گیری حاضر شد و رای خود را به صندوق انداخت.

یحیی آل‌اسحاق نیز در ساعات اولیه انتخابات اتاق تهران رای خود را به صندوق انداخت.

بهزادیان نیز به اکوایران گفته «هنوز رای نداده‌ام اما تا بعدازظهر وقت هست و ما معمولا آخر وقت هستیم.»

بر اساس داده‌های حال حاضر، تاکنون ۱۵۹ نفر در این انتخابات شرکت کرده‌اند. کاهش تعداد رای‌دهندگان به دلیل انصراف جمعی از نامزدها بوده است.

تا ساعت 14:30 امروز (شنبه، 20 اسفند) هزار و ۷۰۰ نفر در انتخابات تهران رای داده‌اند.

تا ساعت ۱۶:۱۵ بعدازظهر امروز تعداد رای‌دهندگان به دو هزار نفر رسید.

همچنین عصر امروز اعلام شد که مهلت اخذ رأی تا ساعت ۱۹:۰۰ تمدید شده و ساعتی بعد هم این انتخابات مجدداً تا ساعت ۲۰:۰۰ تمدید شد.

همزمان با برگزاری این انتخابات در تهران، اعضای دو طیف اصلی یعنی «ائتلاف برای فردا» و «ائتلاف تحول و شفافیت» بیرون از محل رای‌گیری در حال رایزنی و مذاکره برای افزایش اقبال به سمت خود و جذب آرا هستند.

اعضای شفافیت می‌گویند وضعیت آرا بین آنها و ائتلاف فردا نزدیک به یکدیگر است و برخی از تقسیم ۵۰ - ۵۰ آرا بین بزرگان این دو طیف سخن می‌گویند، اما فردایی‌ها مدعی هستند که با ۶۰ درصد آرا پیروز این انتخابات خواهند بود.

یک نکته قابل توجه در انتخابات اتاق تهران، قطع چند دقیقه‌ای سیستم رای‌گیری آنلان بود که به مدت حدود ۱۰ دقیقه آفلاین شد و به برخی شایعات دامن زد. هرچند برخی می‌گویند این یک اتفاق معمول و به دلیل نقص سیستمی است، اما برخی هم عطف به این اتفاق، شائبه دستکاری در انتخابات را مطرح می‌کنند.

اعضای شفافیت می‌گویند می‌گویند در نظرسنجی شب گذشته میزان آرا بین دو طیف شفافیت و برای فردا کاملاً نزدیک بوده و اگر بعد از آفلاین شدن سیستم انتخابات، این توازن به هم بخورد یعنی احتمال دستکاری وجود دارد.

حریری از اعضای سابق اتاق بازرگانی که به دلیل تعلیق کارت عضویتش اجازه شرکت در انتخابات و اعطای رای ندارد، به برخی از خبرنگاران حاضر در حوزه رای‌گیری گفته این انتخابات دستخوش دستکاری و تقلب شده است؛ با این حال باید توجه کرد که این ادعا پیش‌تر نیز از سوی او مطرح شده بود و به همین دلیل برخی می‌گویند نباید به ادعای او توجهی کرد.

با این حال، جهانبخش سنجابی شیرازی دبیر انجمن نظارت بر این انتخابات، به خبرنگار اکوایران گفته آرامش برقرار است.

او گفته در این دوره با توجه به اینکه هیأت نظارت قوانین سختگیرانه‌ای اعمال کرد، تعداد کمتری نامزد شدند اما مشکل خاصی وجود ندارد و همه‌چیز در آرامش است.

حمله به انتخابات خرم‌آباد

صبح امروز قرار بود انتخابات اتاق خرم آباد نیز همزمان با انتخابات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور برگزار شود، اما در همان ساعت‌های ابتدایی عده‌ای خودسر به محل برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی خرم آباد حمله کردند و با بیرون کردن ماموران نظارت، این انتخابات را مختل کردند.

این انتخابات تا بعدازظهر به حالت تعطیل درآمد و در حالی که گفته می‌شد به احتمال زیاد انتخابات اتاق خرم آباد امروز برگزار نخواهد شد، از اتاق تهران خبر رسیده که با دخالت استاندار، انتخابات اتاق بازرگانی خرم‌آباد از حوالی عصر آغاز شده است. پیگیری اکوایران نیز نشان می‌دهد که انتخابات اتاق خرم آباد هم‌اکنون در حال برگزاری است.

روز گذشته وزارت صمت اعلام کرده بود تعداد کاندیداهای این اتاق ۱۵ نفر است، در حالی که باید دست‌کم ۱۵+۱ نفر باشد، بنابراین انتخابات برگزار نخواهد شد، آمل صبح امروز اعلام شد که تعداد کاندیداهای این اتاق به ۲۲ نفر رسیده و بر همین مبنا رای‌گیری در این شهر نیز برگزار می‌شود.

وزیر صمت در انتخابات تهران، شافعی در مشهد

در ادامه روند انتخابات اتاق بازرگانی در تهران، وزیر صنعت، معدن، تجارت و رئیس شورای عالی نظارت بر انتخابات دهمین دوره اتاق‌های سراسر کشور نیز در محل انتخابات حضور یافت و در سخنانی، سازمان‌ها را بزرگ‌ترین ثروت کشور عنوان کرد که کارهای اصلی را انجام می‌دهند. سیدرضا فاطمی‌امین گفته «حاکمیت تنها و صرفا قاعده‌گذار، مسئول ایجاد زیرساخت‌ها و در نهایت ناظر اجرای قوانین است؛ پس ایجاد اتاقی قو‌ی به نفع کشور است.»

وزیر صمت برگزاری به‌موقع انتخابات اتاق را مورد توجه قرار داد و آن را سرآغاز تحول در اتاق‌ها و به دنبال آن در اقتصاد ایران دانست و گفت: در کنار هم می‌توانیم اعتلای اقتصادی کشور را دنبال کنیم. آمارهای کلان بیانگر حرکت‌های خوب و امیدوارکننده است. در حوزه‌های صنعت و معدن شاهد رشد هستیم و شرایط رشد صادراتی نیز قابل توجه بوده است. در این بین واردات نیز در خدمت صادرات قرار گرفته و شاهد رشد واردات در حوزه‌های سرمایه‌ای و واسطه‌ای به‌جای حوزه مصرف، هستیم.

به گزارش اکوایران، همچنین غلامحسین شافعی - رئیس اتاق ایران - که هم‌اکنون در اتاق مشهد حضور دارد، در یک ارتباط ویدئویی زنده با اتاق تهران، تلاش در راستای برگزاری انتخابات اتاق‌های سراسر کشور را مورد توجه قرار داد و از اتاق به عنوان قدیمی‌ترین نهاد مدنی کشور یاد کرد که توانسته اثرات قابل توجهی در اقتصاد کشور داشته باشد.

شافعی در ادامه گفت: اقتصاد امروز کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه است و از طرفی دولت‌ها بدون حضور بخش خصوصی قوی قادر به رفع این مشکلات نیستند، پس تعالی اتاق ایران مورد تایید همگان است تا بتواند با تمرکز بر منافع ملی، مشاوری منصف و مشوق در کنار قو‌ای سه‌گانه باشد و آینده اقتصاد را به سمت شرایط بهتر سوق دهد.

تمدید انتخابات اتاق تهران

انتخابات اتاق تهران با تصمیم هیات نظارت و موافقت انجمن نظارت یک ساعت تمدید شد. با این حساب انتخابات فعلا تا ساعت ۱۹ برقرار است. 

تمدید انتخابات اتاق تهران برای بار دوم

 ابراهیم بهادرانی، رییس هیات نظارت بر انتخابات اتاق تهران اعلام کرد زمان برگزاری انتخابات تا ساعت ۲۰ تمدید شد.  این تمدید مجدد یکساعته به دلیل این است که تمام افرادی که قصد شرکت در انتخابات داشتند، بتوانند خود را به محل اخذ رأی برسانند.

در نهایت، این انتخابات با پیروزی قاطع «ائتلاف برای فردا» خاتمه یافت. فهرست افرادی را که در هریک از گروه‌ها حائز اکثریت آرا شده‌اند، می‌توانید در اینجا ببینید.