به گزارش اکوایران؛ براساس داده‌های اعلام شده از سوی گمرک از میان 5 قلم کالای اساسی وارد شده به کشور با بیشترین ارزش آنچه بیش از همه به چشم می خورد مربوط به وسایل قطعات وسایل نقلیه است؛ بطوریکه قطعات منفصله برای تولید خودرو و تراکتور صدرنشین کالای وارداتی شدند و از سوی دیگر در میان کالای وارداتی موتوسیکلت هم توانسته برای خود جایگاهی پیدا کند. اما علاوه بر اقلام مذکور در میان کالاهای وارداتی از چین «سایر کک ها و نیمه کک ها و زغال سنگ» و «واکسن‌ها برای پزشکی» نیز قرار دارند. براساس آمارهای گمرک «قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری»، «قطعات منفصله تراکتور جاده ای»، واکسنها برای پزشکی»، «سایر کک ها و نیمه کک های، زغال سنگ»، «جعبه دنده خودکار (اتوماتیک)» و «موتورسیکلت» در 11 ماهه سال جاری بیشترین حجم واردات را به خود اختصاص داده‌اند. داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد در مدت زمان مورد بررسی 97 میلیون و 560 هزار تن «قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری» به ارزش 899 میلیون و 960 هزار دلار وارد کشور شده است. اما در این مدت 57 میلیون و 810 هزار تن «قطعات منفصله تراکتور جاده ای» به ارزش 462 میلیون و 260 هزار دلار از چین وارد کشور صادر شده است.

سال گذشته بخشی از واردات از چین به «واکسنهای برای پزشکی» اختصاص داشته، بطوریکه در این مدت 409 میلیون و 260 هزار دلار واکسن از طریق این کشور وارد شده است. 

اما ارزش «سایر کک ها و نیمه کک های، زغال سنگ» نیز در این مدت کمی بیش از 365 میلیون دلار بوده است.

براساس داده‌های اعلام شده در این مدت 227 میلیون و 730هزار دلار «جعبه دنده خودکار (اتومات)» وارد کشور شده است. داده‌های اعلام شده همچنین نشان دهنده آن است که ارزش موتورسیکلت‌های وارد شده در این مدت 185 میلیون دلار بوده است.   

چین 3