به گزاش اکوایران؛ داده‌های اعلام شده از سوی گمرک نشان از آن دارد که تجارت خارجی کشور در دوماهه امسال به ۲۵ میلیون و ۷۳۲ هزارتن و به ارزش ۱۵ میلیارد و ۴۵۴ میلیون دلار رسید. که از این میزان ۲۱ میلیون تن به ارزش ۷ میلیارد و ۵۱۳ میلیون دلار به صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی به استثنای نفت خام، نفت کوره ، نفت سفید و تجارت چمدانی صادر شد که به لحاظ وزنی ۱۲.۲۶ درصد افزایش و از حیث ارزش ۱۳.۷۲ درصد کاهش داشته است.

‌براساس گزارش منتشر شده در بازه زمانی مورد بررسی ۴ میلیون و ۷۳۲ هزارتن به ارزش ۷ میلیارد و ۹۴۱ میلیون دلار به واردات اختصاص داشت که این میزان به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب ۸.۷۰ درصد و ۴.۷۹ درصد کاهش یافته است.

5 قلم کالای اول صادراتی

از سوی دیگر براساس این گزارش پنج قلم عمده کالاهای صادراتی در اردیبهشت ۱۴۰۲  شامل «پروپان مایع شده» به ارزش ۵۹۲ میلیون دلار، «گاز طبیعی مایع» شده به ارزش ۵۳۸ میلیون دلار، «بوتان مایع شده» به ارزش ۴۱۱ میلیون دلار، «متانول» به ارزش ۳۷۴ میلیون دلار و «قیر نفت» به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار بوده است.

۵ قلم اول کالاهای صادراتی در ۲ ماهه امسال بیش از ۳۰ درصد از ارزش کل صادرات کشورمان را در این مدت به خود اختصاص داده است. براساس آمار گمرک چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و هند ۵ کشور اول مقصد کالاهای صادراتی بوده است که به ترتیب ۲ میلیارد و ۴۱۸ میلیون دلار، یک میلیارد و ۲۲۸ میلیون دلار، ۸۳۵ میلیون دلار، ۷۴۹ میلیون دلار و ۳۳۱ میلیون دلار به این ۵ کشور صادر شده است.

5 قلم کالای اول وارداتی

از سوی دیگر براساس این گزارش پنج قلم عمده کالاهای وارداتی در اردیبهشت ۱۴۰۲ شامل ذرت دامی با ۵۳۶ میلیون دلار، گوشی تلفن همراه هوشمند ۲۴۷ میلیون دلار، دانه سویا تراریخته  ۲۲۷ میلیون دلار، قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری ردیف تعرفه ۸۷۰۳ به استثنای لاستیک ۲۰۹ میلیون دلار و برنج کامل سفید شده به ارزش ۲۰۶ میلیون دلار اختصاص داشت. براساس آمار اعلام شده ۱۵ درصد از ارزش کل واردات در ۲ ماهه امسال به ۵ قلم فوق الذکر اختصاص داشته است.

براساس این گزارش، کشورهای عمده طرف معامله واردات در بازه زمانی مورد بررسی  به ترتیب شامل چین به ارزش ۲ میلیارد و ۳۹۶ میلیون دلار، امارات متحده عربی ۲ میلیارد و ۳۱۳ میلیون دلار، ترکیه ۹۰۳ میلیون دلار، آلمان ۲۸۸ میلیون دلار و فدراسیون روسیه ۲۶۹ میلیون دلار بوده است.