به گزارش اکوایران، براساس آمار گمرک چین، عراق، ترکیه، امارات و هند ۵ کشور اول مقصد کالاهای صادراتی بوده‌اند و در مقابل چین، امارات، ترکیه، آلمان، روسیه 5 کشور اول طرف معامله وارداتی بودند.

بدین‌ترتیب چین کماکان اولین کشور طرف مبادله تجاری ایران است. میزان صادرات ایران به چین در مقطع مورد بررسی ۲ میلیارد و ۴۱۸ میلیون دلار گزارش شده و در مقابل میزان واردات ایران از چین ۲ میلیارد و ۳۹۶ میلیون دلار بوده است. آماری که نشان از مثبت بودن تراز به نفع چین می‌دهد. 

 عراق دومین کشوری است که ایران به آن بیشترین صادرات را داشته که رقم آن یک میلیارد و 228 میلیون دلار برآورد شده است. در مورد عراق برخلاف چین تراز تجاری به نفع ایران مثبت است.

تراز تجاری به نفع ترکیه

 وضعیت تجارت ایران و ترکیه در این دو ماهه ابتدای سال چگونه است؟ در مقطع مورد بررسی ایران ۸۳۵ میلیون دلار کالا و خدمات به ترکیه صادر و در مقابل ۹۰۳ میلیون دلار کالا و خدمات از ترکیه وارد کرده است. همین موضوع نیز منجر شده تراز تجاری بین دو کشور به نفع ترکیه تمام شود. همان‌طور که تراز تجاری بین ایران و امارات مثبت و به سود امارات بوده است.

تراز تجاری به نفع امارات

البته در مورد امارات این موضوع مطرح است که عمده کالاهایی که از سمت امارات وارد ایران می‌شود، مبدایی غیر از امارات داشته است؛ در واقع کالاها به دلیل تحریم ایران، ری اکس پرت شدند. در نهایت در مقطع مورد بررسی 749 میلیون دلار کالا و خدمات از سوی ایران به امارات ارسال شده است . در مقابل ۲ میلیارد و ۳۱۳ میلیون دلار کالا و خدمات از سمت امارات وارد ایران شده است. 

 مرور داده‌های موجود نشان می‌دهد که هند پنجمین کشوری است که ایران به آن بیشترین صادرات را به لحاظ ارزشی داشته است. در این مدت ایران ۳۳۱ میلیون دلار کالا به هند صادر کرده است. 

تراز تجاری به نفع روسیه

در مقابل روسیه پنجمین کشوری است که بیشترین ارزبری بابت ورود کالاها و خدمات از آن رخ داده است. واردات 269 میلیون دلار کالا و خدمات از روسیه منجر شده است که تراز تجاری ایران با روسیه هم به نفع این کشور تمام شود.