به گزارش اکوایران؛  داده‌های اعلام شده از سوی گمرک نشان دهنده آن است در سه ماه نخست سال جاری در مجموع 322 هزار و 600 تن برنج به ارزش 319 میلیون دلار از 5 کشور و مناطق ویژه و آزاد وارد کشور شده، این در حالی است که در سال گذشته در همین بازه زمانی 560 هزار و 112 تن برنج به ارزش 791 میلیون و 635 هزار دلار وارد کشور شده بود. با توجه به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت روند واردات برنج در بهار سال جاری به لحاظ وزن افتی 42 درصدی و به لحاظ ارزش افتی 51.7 درصدی داشته است؛ با توجه به این آمار می‌توان گفت رسوب برنج در شمال کشور چندان ارتباطی به واردات ندارد و عوامل دیگری در این زمینه دخیل است. برخی از فعالان بازار واسطه‌گران را مقصر رسوب برنج شمال معرفی کرده و معتقدند که واسطه‌ها به هوای افزایش قیمت از عرضه برنج داخلی در بازار جلوگیری کردند و این امر موجب شد تا علاوه بر مشکلاتی که بازار با آن مواجه شده شاهد رسوب برنج در شمال کشور باشیم.

رسوب برنج موجب شد تا طی هفته‌های اخیر دولت طرح‌های مختلفی از جمله خرید توافقی برنج‌های رسوب کرده تا ممنوعیت واردات برنج را در دستور قرار دهد، بر این اساس و به دستور معاون اول رییس جمهور وزارتخانه‌های «دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح»، «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم»، «تحقیقات و فناوری» به قید فورزیت ملزم به خرید برنج باقی مانده در انبارهای کشاورزان شدند؛ از سوی دیگر با توجه زمان برداشت برنج داخلی، واردات آن تا اطلاع ثانوی ممنوع شد. دو روشی که دولت به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی در دستور کار قرار داد.

براساس آمار گمرک در بازه زمانی مورد بررسی بیشترین برنج وارداتی از کشور‌های «هند»، «پاکستان»، «امارات متحده عربی»، «مناطق آزاد تجاری»، «تایوان»، «مناطق ویژه اقتصادی» و «عراق» وارد کشور شده است.چ

برنج 1402

بیشترین برنج از هند وارد شد

براساس آمار گمرک در مدت زمان مورد بررسی 198 هزار و 300 تن برنج به ارزش 226 میلیون دلار از هندوستان وارد کشور شد و با این شرایط این کشور بیشترین حجم واردات برنج را به خود اختصاص داد.

اما حجم برنج وارد شده از پاکستان نیز برابر با 102هزار و 700 تن به ارزش 129 میلیون دلار بوده است. از سوی دیگر داده‌های اعلام شده نشان می دهد که در مدت زمان مورد بررسی 15 هزار تن برنج به ارزش 18 میلیون و 700 هزار دلار از امارات متحده عربی وارد کشور شده است. اما حجم برنج‌های ترخیص شده از مناطق آزاد هم در بازه زمانی مورد بررسی 4 هزار تن برنج به ارزش 6 میلیون و 700 هزار دلار بوده است. اما در میان کشورهای واردکننده برنج نزدیک به یک تن برنج به ارزش حدود یک میلیون دلار از تایوان وارد کشور شده است. براساس داده‌های اعلام شده سهم مناطق ویژه هم از برنج ترخیص شده برابر با 156 تن به ارزش 168 هزار دلار بوده و عراق هم در این مدت 24 تن به ارزش 44 هزار دلار برنج وارد کشور کرده است.

برنج 1401