به گزارش اکوایران؛  براساس آمار گمرک در چهار ماهه نخست سال سال جاری میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی) بالغ بر ۴۵ میلیون و ۷۵۸ هزار تن و به ارزش نزدیک 16 میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افزایشی 28.56 درصدی در وزن و کاهشی 7.97 درصدی در ارزش دلاری داشته است روندی که از صادرات ارزان ایران به سایر کشورها حکایت دارد.

مجموع مبادلات بازرگانی کشور در ۴ ماهه نخست سال جاری حدود ۳۵ میلیارد و ۴۴۵ میلیون دلار بوده و متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی در چهار ماه نخست سال جاری ۳۴۸ دلار و متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی هم به ۱۶۵۰ دلار رسید.

براساس ارزیابی صورت گرفته ۵ قلم عمده کالاهای صادراتی شامل «گاز طبیعی مایع شده» در ظروف یک هزار سانتی متر مکعب و بیشتر با یک میلیارد و ۶۳۳ میلیون دلار، «پروپان مایع شده» با یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون دلار، «بوتان مایع شده» با ۸۲۳ میلیون دلار، «قیر نفت» با ۶۸۹ میلیون دلار و متانول با ۶۶۵ میلیون دلار ۵ قلم عمده کالای صادراتی در این مدت بوده اند.

صادددددرات

عمده مقاصد صادراتی

با توجه به داده‌های اعلام شده این سوال مطرح می‌شود که عمده کالای صادراتی ایران به چه کشورهای رسیده‌اند؟ براساس داده‌های اعلام شده از سوی گمرک این سوال مطرح می شود که در مدت زمان مورد بررسی کالاهای صادراتی ایران به چه کشورهای صادر شده است؟ ارزیابی های صورت گرفته نشان می دهد در مدت زمان مورد بررسی «چین»، «عراق»، «ترکیه»، «امارات متحده عربی»، «هند»، «پاکستان»، «افغانستان»، «عمان»، «اندونزی» و «فدارسیون روسیه» عمده مقاصد صادراتی کشور بوده‌اند.

در مدت زمان مورد بررسی صادرات به «چین» بیش از 4میلیارد و 644 میلیون دلار بوده که آمار منتشر شده نشان می دهد در مجموع 29.2 درصد از صادرات به این کشور صادر شده است. سهم صادرات به «عراق» هم در این مدت 18.4 درصد بوده است؛ مجموع صادرات به این کشور نزدیک به 3 میلیارد دلار بوده است.

اما سهم «ترکیه» به عنوان سومین مقصد صادراتی کشور چند درصد بوده است؟ ارزیابی های صورت گرفته نشان دهنده آن است که 12.5 درصد از ارزش صادرات در نیمه نخست به ترکیه اختصاص داشته است، مجموع ارزش صادرات به ترکیه نزدیک به 2 میلیارد دلار بوده است.   

«امارات متحد عربی» هم در بازه زمانی مورد بررسی سهمی 11 درصدی از صادرات را به خود اختصاص داده است، ارزش صادرات به این کشور در بازه زمانی مورد بررسی برابر با یک میلیارد و 770 میلیون دلار بوده است.

براساس داده‌های اعلام شده پنجمین مقصد صادراتی ایران در ثلث اول سال «هند» بوده و این کشور با  سهم صادراتی 3.9 درصدی توانست سهم بسیار اندکی از صادرات کشور را در مدت زمان مورد بررسی به خود اختصاص دهد، ارزش کل صادرات به این کشور 624 میلیون دلار بوده است.

باتوجه به داده های اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی 574 میلیون دلار کالا از ایران به «پاکستان» صادر شده است. ارزش صادرات افغانستان هم حدود 500 میلیون دلار بوده است.  «عمان» هم در این مدت 382 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده و ارزش صادرات به «اندونزی» هم 320 میلیون دلار بوده و در این مدت ایران بیش از 293 میلیون دلار کالا هم «فدارسیون روسیه» صادر کرده است.