به گزارش اکوایران؛‌ اواخر تیرماه سال جاری بود که روسیه اعلام کرد توافق غلات دریای سیاه  به منظور تسهیل صادرات اوکراین را تمدید نخواهد کرد، اقدام صورت گرفته از سوی روسیه این شائبعه را به وجود آورد که بازار جهانی با کمبود و رشد قیمت غلات روبرو خواهد شد. خبری که برخلاف تصورات شکل معکوس پیدا کرد و براساس داده‌های اعلام شده روند صادرات این کشور در بازه زمانی مورد بررسی رشد داشته است.

اوکراین یکی از بزرگترین صادرکنندگان غلات دنیا محسوب می‌شود و بسیاری از کشورها نیاز خود نبست به این دانه‌ها تا پیش از جنگ اوکراین و در زمان توافق صادرات از این کشور تامین می کردند، اما از زمانی که روسیه از عدم تمدید صادرات این کشور خبر داد هر چند روند صادرات کند و گران شد، اما این کشور توانست از مسیرهای دیگر به صادرات خود ادامه دهد. بطوریکه صادرات دانه‌های روغنی و غلات از اکراین در فصل ٢٠٢٢/٢٠٢٣ بیش از حد انتظار و برآورد بازار بوده است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد این افزایش صادرات عمدتا ناشی از عواملی از جمله «ذخایر انتقالی از فصل قبل»، «برآوردهای بالاتر محصول» و «کانال‌های حمل‌ونقل» جدید است.

براساس داده‌های اعلام شده میزان برداشت کلزا در سال گذشته به ٣.٦٥ میلیون تن رسید و پیش بینی می شود برداشت امسال به رکورد ٤.٠٢ میلیون تن برسد. از سوی دیگر پیش بینى می‌شود که میزان روغن کشى کلزا  دو برابر شود و صادرات روغن کلزا  و کنجاله  را افزایش دهد.

میزان برداشت دانه سویا در اوکراین نیز در سال ٢٠٢٢ به ٤.٣٤ میلیون تن افزایش یافت و صادرات تقریبا سه برابر شد. برآورد برداشت دانه آفتابگردان برای سال ٢٠٢٢ به طور قابل توجهى افزایش داشت و به ١٢.٩ میلیون تن رسید.  

از سوى دیگر، کشاورزان اکراینى تا ابتدا هفته جارى حدود ٢٧ میلیون تن انواع غلات و دانه هاى روغنى برداشت کرده اند که به ترتیب ١٧.٧ میلیون تن گندم ، ٤.٩ میلیون تن جو  و ٣.٧ میلیون تن کلزا  بوده است.