به گزارش اکوایران؛ اقتصاددانان باور دارند مکزیک بار دیگر توانسته است جایگاه خود را به‌عنوان شریک اصلی تجاری آمریکا تثبیت کند و گواه این موفقیت، میلیاردها دلار تجارتی است که در ماه‌های اول سال جاری میان دو کشور ردوبدل شده است.

 مکزیک در حالی توانسته جایگزین، چین شود که چین به مدت ۲ دهه گذشته خود را با تاروپود اقتصاد آمریکا درهم‌تنیده بود. اما با شروع دوران هم‌گیری کرونا و بلند شدن دیوارهای اقتصادی کشورها مکزیک به مرور توانست جایگزین چین شود و ‌عنوان شریک اول تجاری آمریکا را از آن خود کند. فعالان اقتصادی معتقدند این تغییر نشان می‌دهد، چطور آشوب اقتصاد جهانی که در سال ۲۰۲۰ رخ داد توانست مناسبات تجاری جهان را تغییر دهد.

به گفته اقتصاددانان، بذرهای اولیه این تغییرات توسط دولت دونالد ترامپ و با وضع تعرفه‌های اقتصادی روی کالاهای چینی، امضای قرارداد تجاری میان مکزیک، کانادا و آمریکا و به‌روزرسانی جزئی قرارداد نفتا کاشته شدند. این تغییرات همچنین نشان از آن دارند که تمایل کشورها برون‌سپاری به نزدیک افزایش‌یافته است، یعنی کشورها زنجیره‌های تأمین کالاهای حیاتی خود را به کشورهایی می‌آورند که ازنظر فیزیکی و سیاسی به آن‌ها نزدیک‌ترند.

براساس گزارش اتاق ایران برون‌سپاری به نزدیک در دوران همه‌گیری به دلیل محدودیت‎‌های تردد و افزایش هزینه حمل‌ونقل رواج زیادی پیدا کرد و افزایش تنش‌های سیاسی میان آمریکا و چین باعث شد بسیاری از شرکت‌های آمریکایی بزرگ به این روند متمایل شوند. به گفته اقتصاددانان درحال حاضر ۴۰ درصد از وارداتی که از مکزیک انجام می‌گیرند، ساخته آمریکا هستند، به بیانی دیگر ۴۰ درصد از قطعاتی که در تولید محصول نهایی استفاده می‌شوند تولید آمریکا هستند. به‌صورت متوسط ۲۵ درصد از واردات آمریکایی و تنها ۴ درصد از واردات چین تولید آمریکا هستند.

حتی باوجود تلاش‌ها و وعده‌هایی که دولت آمریکا و چین در راستای بهبود روابط سیاسی داده‌اند، به نظر می‌آید سطح تجارت میان مکزیک و آمریکا در قدرتمندترین حالت ممکن قرار دارد و ظاهراً قرار است به این روند ادامه دهد.